Skip til hoved indholdet
EN DE

Plustur

Plustur er en fleksibel transportløsning, der forbinder dig med bus og tog.

Plustur er kørsel til eller fra anden kollektiv trafik. Du bliver kørt til eller fra et knudepunkt, hvor du kan komme videre med bus eller tog.

Når plustur er en mulighed, vises den automatisk som en del af din rejse, når du søger på Rejseplanen.dk.

Plustur er en del af den kollektive trafik, og alle kan køre med. Du deler turen med andre passagerer, og ruten kan tilpasses for at samle flere op undervejs.

Plustur kører, når du har bestilt en tur.

  • Du skal bestille mindst 2 timer før, du vil rejse.
  • Du kan køre Plustur alle ugens dage fra kl. 05.30-24.00.

OBS! Du kan kun bestille Plustur via Rejseplanen.dk - telefonbestilling er ikke muligt.

Find og bestil din tur på Rejseplanen.dk

Flextrafik bliver enklere – Plustur skifter navn

Fra 15. januar 2026 bliver det nemmere at benytte flextrafik.

Hvor de enkelte kommuner i dag har forskellige regler, priser og åbningstider, indfører vi 15. januar én ny fælles ordning, der gælder på hele Fyn – og som noget nyt også på Langeland og i Odense Kommune.

  • Ét navn: Du skal ikke længere holde styr på Flextur, Plustur og Telerute – det hele vil hedde Flextur. Selvom Plustur skifter navn, har du fortsat de samme muligheder som i dag for at køre til og fra bus og tog, når du bestiller i Rejseplanen.
  • Mere spontant: Vi sætter bestillingstiden ned, så du kan bestille frem til 1 time før du vil køre.
  • Åbent hele dagen: Du kan køre med Flextur over hele Fyn og Langeland fra 6-24 alle ugens dage - og til tidligere morgenafgange, hvis der kører bus eller tog
  • Rejs flere: Er I flere, der rejser sammen, betaler rejsende ud over den første rejsende kun halv pris.
Læs mere om de kommende ændringer

Nyttig viden om Plustur

  • Du bestiller Plustur via Rejseplanen.dk – op til 14 dage før, men senest 2 timer før afhentning.
  • Plustur kører alle ugens dage kl. 05.30–24.00
  • Når du har bestilt, får du en ordrebekræftelse på e-mail med afhentningstidspunktet.
  • Vær klar til afhentning på det oplyste tidspunkt – der kan være op til 15 minutters variation.
  • Har du spørgsmål? Ring til FynBus på 63 11 22 00 - tast 2
  • OBS: Du kan ikke bestille Plustur via telefon.
  • Plustur tilbydes ikke i Odense og Langeland kommuner.

Pris: 25 kr. for voksne. Børn rejser til halv pris.

  • Betaling for din Plustur trækkes fra det betalingskort, du har knyttet til din kundeprofil.
  • Bemærk: FynBus sender en faktura, hvis beløbet ikke kan trækkes på kortet

Gratis Plustur:

  • Har du et gyldigt pendlerkort, Ungdomskort eller togbillet til bus eller tog-delen af din rejse, er Plustur inkluderet uden ekstra omkostning.

  • Du får kun tilbudt Plustur, hvis det er en del af en samlet rejse på Rejseplanen.dk.
  • Hvis Plustur er muligt, vises det i søgeresultatet.
  • Når du klikker på "Køb", bliver du sendt videre til bestillingsportalen.
  • Her bestiller du kun Plustur-delen af rejsen – ikke hele rejsen.
  • Vigtigt: Afhentningstidspunktet på portalen er vejledende. Det endelige tidspunkt får du i ordrebekræftelsen.
  • Forbindelse til bus og tog: Vi anbefaler, at du søger hele rejsen fra adresse til adresse til i Rejseplanen, så Rejseplanen planlægger skift mellem Plustur og kollektiv transport for dig. Planlægger du selv en rejse til bus eller tog, så husk at afsætte tid til at skifte mellem Plustur og den afgang, du skal videre med.

Hvis du ikke skal bruge din bestilte Plustur, skal du afbestille den via din profil på bestillingsportalen.

Det er ikke muligt at ændre en allerede bestilt rejse – du skal i stedet afbestille og bestille en ny tur via Rejseplanen.dk.

Plustur er kun til transport til og fra kollektiv trafik – du bliver derfor aldrig kørt hele vejen med Plustur.

Hvis Plustur er en mulighed, vises den automatisk som en del af din rejse på Rejseplanen.dk.

Søger du en rejse på et tidspunkt, hvor der ikke er forbindelse til bus eller tog, bliver du ikke tilbudt Plustur – men du kan i stedet få tilbudt en Flextur.

Hvis du stadig ønsker en Plustur, kan du ændre dit rejsetidspunkt og prøve igen.

Med Beskedservice får du besked om, hvornår du skal være klar til din kørsel.

Når du er tilmeldt, modtager du en SMS med information om din Plustur.

Det kræver blot, at du giver samtykke til, at vi må kontakte dig i forbindelse med din rejse.

Vi har overblik over al Flextrafik og handicapkørsel og forsøger altid at tilpasse din tur og kontakte dig telefonisk, hvis vognen bliver forsinket.

Hvis vognen er mere end 20 minutter forsinket:

  • Ring til FynBus Flextrafik på 63 11 22 00 - tast 2.
  • Hvis du vælger at vente efter aftale med Flextrafik, får du turen gratis.
  • Hvis du selv bestiller en taxa efter aftale, kan du få refunderet beløbet.

Eksempel:

Hvis afhentning er aftalt til kl. 14.00:

  • Vognen kan ankomme rettidigt indtil kl. 14.15.
  • Rejsegarantien træder i kraft, hvis vognen ikke er ankommet senest kl. 14.35.

Hvornår gælder Rejsegarantien ikke?

  • Når FynBus ikke har reel chance for at overholde afhentningstidspunktet, f.eks. under ekstreme vejrforhold (sne, isslag, kraftig blæst etc.)
  • Hvis der er arbejdsnedlæggelse.
  • Når FynBus har meldt ud på hjemmesiden og evt. via lokale medier mindst 24 timer før, at der vil være forsinkelser på flexkørsel. Eller når FynBus har ændret afhentningstidspunktet og varslet det.
  • Hvis du kommer for sent til eller fra andre transportformer. Rejsegarantien gælder kun rejser, du foretager med FynBus, og ikke den del af rejsen du ville have udført med andre trafikselskaber, fly eller færger. Det vil sige, hvis din flexkørsel er mere end 20 minutter forsinket, og du derfor ikke kan nå dit tog, så betaler FynBus kun taxi til togstationen, ikke den videre rejse til f.eks. København
  • I øvrigt i force majeure situationer.

Klik på linket nedenfor og se rejsereglerne for åben Flextrafik - herunder Plustur.

Kontaktinformation

FynBus Kundecenter

Dannebrogsgade 10

5000 Odense C

Kontakt os

Det med småt