Kontakt osOm FynBus
Dansk
Deutsch
English
Udskriv

Handicapinfo


Er du kørestolsbruger eller fysisk handicappet, kan du på denne side læse om adgangsforholdende i busserne og flextrafik.

Hvordan bruger jeg busserne og el-ramperne?
I denne korte instruktionsvideo viser vi, hvordan du som kørestolsbruger kommer ind- og ud ad bussen via bussens elektriske ramper. Du får også viden om, hvor din kørestol skal placeres i bussen samt information om, hvordan du tjekker ind og ud med et rejsekort.



  • Få din kørestol med i regionalbussen

    De almindelige regionale ruter* er forsynet med elektriske ramper, som gør det nemmere at komme ind- og ud ad bussen for kørestolsbrugere.

    Sådan fungerer de elektriske ramper:
    Buschaufføren betjener el-rampen fra sin plads. Udvendig, til højre for bussens midterdør, finder du en knap med et logo for kørestol, som du kan trykke på, hvis du ønsker at gøre chaufføren opmærksom på, du gerne vil have en kørestol med.

    Når chaufføren aktiverer el-rampen, vil dørene i mange busser lukke, hvorefter bussen sænker sig, og rampen køres langsomt ud, mens der lyder et højt advarselssignal. Når el-rampen er klar til dig, vil døren blive åbnet igen.

    *Der er ikke elektriske ramper i de regionale uddannelsesbusser – du kan kende disse ruter på, at de har et U i rutenummeret, fx rute 831U.

    Du kan tage din el-kørestol med i de almindelige regionale ruter samt i bybusserne i Odense.

    Vær opmærksom på, at din kørestol højst må veje 250 kg inkl. dig selv.

    Du kan ikke medtage din el-scooter/el-crosser i bussen.

    Manuelle kørestole skal fastspændes med sele i bussen.

  • Få din kørestol med i bybusserne i Odense

    Der er ramper i alle bybusser i Odense. Mange har elektriske rampe, mens resten har manuelle ramper.

    Vi kan ikke garantere, at du på bestemte ruter bliver mødt af en bybus, der har installeret en elektrisk rampe.

    I busser med manuelle ramper skal kørestolsbrugeren have en ledsager med, der kan hjælpe med at udlægge rampen. Chaufføren hjælper ikke med dette.

    Sådan fungerer de elektriske ramper:
    Buschaufføren betjener el-rampen fra sin plads. Udvendig, til højre for bussens midterdør, finder du en knap med et logo for kørestol, som du kan trykke på, hvis du ønsker at gøre chaufføren opmærksom på, du gerne vil have en kørestol med.

    Når chaufføren aktiverer den elektriske rampe, vil dørene i mange busser lukke, hvorefter bussen sænker sig, og rampen køres langsomt ud, mens der lyder et højt advarselssignal. Når rampen er klar til dig, vil døren blive åbnet igen.

    Du kan tage din el-kørestol med i de almindelige regionale ruter samt i bybusserne i Odense.

    Vær opmærksom på, at din manuelle eller elektriske kørestol højst må veje 250 kg inkl. dig selv.

    Du kan ikke medtage din el-scooter/el-crosser i bussen.

    Manuelle kørestole skal fastspændes med sele i bussen.

  • Særlige rejseregler for el-kørestole

    Her kan du læse de særlige rejseregler for el-kørestole, som træder i kraft 1. februar 2020:

    • el-kørestole kan alene tages med i bybusserne i Odense og de regionale ruter (undtagen i de regionale uddannelsesruter, som har et U i rutenummeret, fx rute 831U) begyndende fra 1. februar 2020.
    • kørestolsbrugeren og kørestolen må tilsammen maks. veje 250 kg. Denne vægtgrænse er fastsat, da ramperne i nogle busser maksimalt kan klare en belastning på 250 kg
    • kørestolsbrugeren skal være selvhjulpen eller have en hjælper med. Chaufføren kan ikke hjælpe kørestolsbrugeren ind og ud ad bussen
    • der er ikke krav om fastspænding af el-kørestol i bussen, men vi anbefaler det, hvis det er muligt
    • el-kørestolen skal placeres i midtergangen med ryggen mod ryglænet
    • el-kørestolen skal være slukket under kørslen
    • kørestole bliver betragtet på lige fod med andet rejsegods som f.eks. cykler, rollatorer og barnevogne. Den kunde, som er steget først på bussen, har fortrinsretten. Der er maks. plads til én kørestol pr. bus

    Klik her og se en instruktionsvideo der viser, hvordan du via el-ramperne kører din el-kørestol ind- og ud
    ad bussen, hvor den skal placeres i bussen, samt hvordan du tjekker dit rejsekort ind- og ud.

  • Flextrafik: handicapkørsel

    Som svært bevægelseshæmmet kan du få adgang til kollektiv trafik, når du eksempelvis skal besøge familie eller til fritidsaktiviteter. Også selvom du ikke kan benytte almindelige busser og tog.

    Du kan nemlig igennem din kommune blive visiteret til FynBus´ handicapkørselsordning. Du betaler selv en mindre del af kørslen, mens kommunen finansierer størstedelen.

    Det er den kommune, du bor i, som visiterer dig til ordningen, mens du selv bestiller dine ture via internettet eller telefon hos FynBus.

    Læs mere om handicapkørsel her.

  • Flextrafik: Plustur og Flextur

    Du må gerne medbringe hjælpemidler som fx kørestol eller rollator, når du kører med Plustur eller Flextur, men ligesom med buskørsel skal du selv komme til og fra køretøjet. Chaufføren er ikke forpligtet til at hjælpe dig.

    Når du bestiller Plustur eller Flextur via rejseplanen, skal du huske at krydse af, hvilken type hjælpemiddel du medbringer. Medbringer du en el-kørestol, skal du efter din bestilling af Plus- eller Flextur på rejseplanen ringe til FynBus på 6311 2255 og fortælle os, at det er en el-kørestol, du medbringer.

    Bestiller du Flextur via Flextrafik-appen, på FynBus.flextrafik.dk eller ved at ringe til os, skal du også gøre os opmærksomme på, at du medbringer hjælpemidler.

    Læs mere om Plus- og Flextur her.

  • Med bussen: hjælper chaufføren mig?

    Med bussen
    Du skal selv kunne komme ind og ud ad bussen. Hvis du ikke selv kan komme ind og ud ad bussen, skal du sørge for at have en ledsager med, der kan hjælpe dig. Chaufføren hjælper ikke med dette

    Busser med elektriske ramper
    I busser med elektriske ramper er det chaufføren, der sørger for at køre rampen ud. Du kan give tegn til chaufføren, at du ønsker, at vedkommende kører ramper ud, ved at trykke på knappen med logo for kørestol til højre for bussens midterdør.

    Busser med manuelle ramper
    I busser med manuelle ramper skal du have en ledsager med, der kan hjælpe med at udlægge rampen. Chaufføren hjælper ikke med dette.

    Blinde og svagtseende
    Chaufføren hjælper gerne blinde og svagtseende med at tjekke deres rejsekort ind i bussen, hvis der har behov for det. Benyt venligst fordøren, når du stiger på bussen, hvis du ønsker chaufførens hjælp.

  • Med Flextrafik: hjælper chaufføren mig?

    Med Flextrafik
    Der er forskel på, hvad du kan forvente af hjælp fra chaufføren. Chaufførens serviceniveau afhænger af, om du har bestilt visiteret eller ikke-visiteret kørsel.

    Med visiteret kørsel (fx handicapkørsel)
    Chaufførens serviceniveau afhænger af kommunens visitation. Det betyder, det er kommunen, der tager stilling til, hvor meget at chaufføren må hjælpe dig. Læs mere om handicapkørsel her.

    Med åben, ikke visiteret kørsel (fx Plus- og Flextur)
    Plus- og Flextur sidestilles med at tage bussen. Du skal derfor være selvhjulpen, når du benytter Plus- og Flextur. Du må gerne medbringe en kørestol eller rollator, du skal bare gøre opmærksom på det ved bestilling af kørslen.

    Læs mere om Plus- og Flextur her.

  • Kan jeg tage min førerhund gratis med?

    Ja, du kan gratis tage din førerhund med i bussen og i teletaxien.

  • Få ekstra rabat med et rejsekort til handicappede

    Som handicappet rejser du til halv pris i forhold til den almindelige rejsekort voksentakst, når du rejser på rejsekort.

    Den særlige rabat til handicappede gælder for produkterne Rejsekort
    Personligt, Pendlerkort og Pendler Kombi.

    Du kan se taksterne for 2020 her.

    For at kunne få et rejsekort til handicappede kræver det, at du kan fremvise et af følgende identitetskort:

    · Ledsagerkort Danmark

    · Medlemskort fra Dansk Blindesamfund

    · Medlemskort fra Synscenter Refsnæs

    Se, hvordan du bestiller et rejsekort til handicappede i næste afsnit Hvordan bestiller jeg et rejsekort til handicappede.

  • Hvordan bestiller jeg et rejsekort til handicappede?

    Du skal kontakte rejsekort kundecenter på telefon 7011 3333 (hverdage kl. 08-18, lørdage kl. 10-15), der herefter vil fremsende et bestillingsskema til dig. Du kan også få lavet et rejsekort til handicappede i vores kundecenter. Det er vigtigt, at du medbringer dit ledsagerbevis samt gyldigt billed-id.

    Alternativt kan du få udleveret et bestillingsskema i vores kundecenter.

    Du skal udfylde bestillingsskemaet og sende det til adressen på bestillingsskemaet sammen med et pasfoto og kopi af mindst to forskellige typer legitimation, hvoraf din adresse skal fremgå af mindst det ene. Du kan også aflevere det hele i vores kundecenter.

    Du finder vores kundecenter her.

  • Hvordan tjekker jeg en ledsager ind på mit rejsekort?

    Når I rejser med bus, skal I sige til chaufføren, at der skal tjekkes en medrejsende ind på rejsekortet. Chaufføren vil herefter fortæller jer, hvad I skal gøre.

    Din ledsager tjekkes ind på dit rejsekort til børnetakst, hvis du samtidig kan vise et medlemskort til Dansk Blindesamfund, Synscenter Refsnæs eller Ledsagerkort Danmark.

    Hvis du ikke ønsker, at din ledsager skal tjekkes ind på dit rejsekort, kan din ledsager i stedet købe en kontantbillet, Mobilbillet eller Print-selv-billet til børnetakst, hvis du kan fremvise et af førnævnte medlemskort.

    Rejser du altid sammen med en ledsager, kan du med fordel få indstillet dit rejsekort således, at du og din ledsager automatisk checkes ind på dit rejsekort, når I checker ind i bussen. Det betyder, at I, i mange busser, ikke skal en tur forbi buschaufføren, når I stiger på bussen, men blot kan checke-ind ved bussens midterdøre.

    Ønsker du denne indstilling permanent på dit rejsekort, skal kan du besøge
    FynBus kundecenter i Odense eller ringe til rejsekort kundecenter på 7011 3333 (hverdage kl. 8-18, lørdage kl. 10-15).

FynBus på Facebook


Har du brug for hjælp, kan du også finde os på Facebook.

Vi svarer på spørgsmål, og du kan få trafikinformation og nyheder.

Kundeservice på telefonen


Hvis der er noget, du ikke kan finde svar på, så er du velkommen til at ringe til os.

6311 2200

Skriv til os


Har du ris, ros eller noget, du gerne vil have svar på?

Så skriv endelig til os.

Ris og ros