Fynbus.dk benytter cookies for at forbedre din oplevelse.

Klik her for at læse mere  
    Kontakt osOm FynBus
Dansk
Deutsch
English
Udskriv

Spørgsmål og svar om handicapkørsel


  • Kan jeg få en SMS om bestilt kørsel?

    Når du har bestilt kørsel via telefon, computer eller app, så har du mulighed for at få en gratis SMS, når bilen er på vej til dig. Du får en SMS dagen før, og igen kort før afhentning.

    Se mere om tilmelding på FynBus.dk/Beskedservice

  • Kan jeg bestille via computer eller app?

    Du kan nemt selv bestille dine kørsler via nettet på FynBus.dk/Flexbestilling. Tryk på linket for handicapbestilling. Du skal bruge dit kundenummer og en pinkode, som er de sidste 4 cifre i dit personnummer.

  • Hvad kan jeg køre til?

    Du kan bruge ordningen til spontan kørsel og til fritidsformål (besøg hos venner og familie, indkøb, kulturelle aktiviteter mv.).

    Du kan kun køres til adresser og steder, hvor det er lovligt at køre dig til, og hvor chaufføren kan hjælpe dig i henhold til Arbejdsmiljølovens bestemmelser.

  • Hvor kan jeg benytte ordningen?
    Du kan køre med handicapkørslen på Fyn, Langeland og Ærø.
  • Kan jeg benytte ordningen udenfor Fyn?

    Handicapkørsel Sjælland og Jylland
    (Forsøgsordning)
    Du kan køre med handicapkørslen på Fyn, Langeland og Ærø. Rejserne kan bestilles via selvbetjening på FynBus.dk/Flexbestilling eller ved opkald til FynBus’ bestillingscentral.
    Men du har også mulighed for at bestille kørsler til/fra Sjælland og Jylland (”landsdækkende rejser”) og kørsler på Sjælland eller i Jylland (”interne rejser”) - disse kørsler bestilles ved opkald til FynBus’ bestillingscentral.

    Landsdækkende rejser
    Rejser fra/til FynBus’ område til/fra Sjælland eller Jylland involverer som hovedregel altid tog. FynBus Flextrafik arrangerer en samlet rejse: Du bliver kørt til og fra en handicapvenlig togstation, hvor togets personale hjælper dig til/fra perronen og ind/ud af toget. Ture til/fra toget betaler du, som du normalt betaler for handicapkørsel, og togbilletten betaler du selv.
    Der er mulighed for 24 landsdækkende enkeltture pr. år.

    Normal bestillingsfrist er senest 14 dage før før ønsket rejsedato.

    Bor du i Middelfart kommune (postnr. 5500) kan der ved rejser i Trekantsområdet dispenseres fra reglen om, at tog skal indgå.

    Interne rejser Sjælland og Jylland
    Handicapkørsel på Sjælland eller i Jylland (interne rejser i et andet trafikselskabs område) kan du bestille hos FynBus’ bestillingscentral. Du betaler på samme måde, som du plejer at betale for handicapkørsel, og til den takst du kender fra FynBus.

    Normal bestillingsfrist er op til 14 dage før og (på hverdage) indtil 2 timer før ønsket rejsetidspunkt.

  • Hvornår kan jeg køre?

    Du kan køre alle ugens dage fra kl. 7.00 - kl. 23.00. Natten efter fredag og natten efter lørdag, samt helligdage skal kørslen være påbegyndt senest kl. 02.00.

  • Hvor mange ture må jeg køre?

    Som kunde i ordningen kan du køre 104 enkeltture i perioden 1. januar til 31. december. Hvis du ikke har brugt alle turene den 31. december, kan du ikke få de resterende ture overført til næste år. Hvis du logger ind på en computer på FynBus.dk/Flexbestilling , kan du se, hvor mange af dine 104 ture, du har brugt.

  • Hvordan betaler jeg for en tur?

    Turens pris afhænger af turens længde, og du skal betale kontant til chaufføren inden turens start. Du får oplyst turens pris, når du bestiller din tur.

  • Hvordan beregnes prisen på min tur?

    Turens pris afhænger af turens længde, dog er der en mindstepris pr. tur. Vi beregner km-afstanden ud fra den kortest mulige rute afrundet til nærmeste hele kilometer. Km-pris og mindstepris pr. tur kan reguleres én gang om året.

    Ved kørsel til øer, hvor der indgår færgetransport, betaler du og eventuelle ledsagere selv jeres færgebillet.

    Hvis du bor på øer, hvor den bil, du kører med, ikke kan komme, dækker ordningen kun kørsel til eller fra en position i din kommune, hvortil du kan komme med bilen.

  • Bliver jeg kørt direkte fra A til B?
    Du kan ikke altid regne med at blive kørt den korteste vej, hvis der er andre passagerer, som skal hentes eller sættes af. Prisen for turen vil dog altid blive beregnet ud fra korteste vej. Dog skal alle kunne tåle mindst 30 min. omvejskørsel.

  • Kan jeg få en kørestol med?

    Hvis du bruger kørestol, skal din kommune visitere dig til, at dette er en del af din ordning. Hvis du skal have kørestol med, bliver du kørt med minibusser, som er særligt indrettede til at tage kørestole med. Busserne har lift, så det er nemt at komme ind og ud.

    Din kørestol må højst være 140 cm lang og vægten på denne inklusiv bruger må ikke overstige 500 kg. Flextrafik transporterer ikke bårer.

  • Kan jeg komme op og ned af trapper?

    Minibusserne har en trappemaskine, som gør det nemt at komme op og ned ad trapper med en manuel kørestol. Du skal dog huske at gøre opmærksom på dette, når du bestiller din tur.

    Elektriske kørestole kan vi desværre ikke transportere på trapper, men hvis du med chaufførens hjælp kan skifte til en manuel kørestol, stiller vi en til rådighed til transporten.

    Af hensyn til sikkerheden er der nogle krav, som skal være opfyldt ved trappetransporten:


    • Din kørestol skal have en indvendig hjulbredde på mindst 37 og højst 63 cm.
    • Hvis der er monteret bøjler, anti-vip eller lignende bag på kørestolen, skal det kunne afmonteres uden brug af værktøj.
    • Der er en vægtgrænse på dig og din kørestol på tilsammen op til 160 kg.
    • Trinhøjden på trappen må ikke overstige 20 cm og trindybden skal være mindst 11 cm.
    • Der må ikke være løse tæpper på trappen.
    • Trappen skal være fri for is og sne.

    Selv om din kørestol og trappen opfylder kravene, kan der være forhold, som gør, at trappetransport ikke er forsvarlig. Hvis du er i tvivl, er du velkommen til at ringe til Flextrafik på telefon 63 11 22 55 - tryk 1.

  • Må jeg tage en ledsager med?

    Ledsager visiteres af kommunen
    Er du afhængig af hjælp under kørslen, kan du hos din kommune søge om at tage en gratis ledsager med. Ledsageren skal være en person, der kan hjælpe dig, og må derfor ikke selv have brug for hjælp, og må ikke selv være handicapkunde hos Flextrafik.

    Medrejsende er altid en mulighed
    Du kan tage op til to medrejsende med. De skal betale samme takst for turen, som du selv skal. Børn til og med 15 år betaler dog halv pris, men bestiller du via internettet, registreres børnerabatten ikke. Kæledyr rejser til samme pris som en voksen medrejsende. Medrejsende må gerne medbringe et hjælpemiddel svarende til det, du er visiteret til, men må ikke have brug for hjælp fra chaufføren, og må ikke selv være handicapkunde hos Flextrafik.

    Du skal altid oplyse hvor mange medrejsende, du har med, uanset om du bestiller via telefon, computer eller app.

  • Hvornår skal jeg være klar, og hvordan foregår kørslen?
    • Vær klar til at blive hentet fra 5 min før det tidspunkt, du har fået oplyst til 15 min efter dette tidspunkt.
    • Er bilen ikke ankommet efter 15 minutter, skal du ringe på 63 11 22 55 (tryk 2).
    • Du bliver hentet og fulgt fra gadedør til gadedør, hvis der ikke foreligger anden visitering.
    • Kørestole bliver og skal være forsvarligt fastspændt i handicapbilen. Kørestole skal have monteret fodstøtter.
    • Alle passagerer skal spændes fast med sikkerhedssele. Du skal kunne fremvise en gyldig fritagelseserklæring, hvis du ikke skal fastspændes. Bemærk: Hvis du sidder i kørestol under kørslen, så skal du være fastspændt.
    • Når du bruger trappemaskinen, skal du også være spændt fast med sikkerhedssele.
    • Ved hospitaler og andre offentlige adresser har Flextrafik faste holdepladser, hvor du bliver sat af og hentet. Du får i forvejen at vide, hvor den faste holdeplads er.
    • Chaufføren følger dig til og fra den aftalte indgang.
    • Hvis du skal køres til bus, tog, fly eller færge, bliver du kørt til og fra vores faste holdeplads på stedet, men ikke hjulpet om bord.

    Bemærk: Du kan tilmelde dig vores sms-service, hvor du får en sms, når bilen er på vej. Gå ind på FynBus.dk/Beskedservice og se mere.

  • Hvordan aflyser jeg en tur?

    Hvis du skal afbestille dine ture, skal du ringe til os på telefon 63 11 22 55 (tryk 2). Du kan afbestille alle dage mellem kl. 7:00 – 23:00.
    Husk at afbestille din tur så hurtigt som muligt, og senest 2 timer før det bestilte afhentningstidspunkt. Har du bestilt via nettet, kan du også her afbestille din tur.



  • Hvad gør jeg, hvis bilen ikke kommer?
    Hvis du venter mere end 15 minutter uden at høre noget, skal du ringe til Flextrafik, telefon 63 11 22 55 (tryk 2).

Bestil din tur på nettet


Du kan også selv bestille din tur på nettet ved at klikke her:

Turbestilling.dk/fynbus

Bestil din tur på telefonen


Du kan altid ringe til os på telefonen, hvis du har brug for bestille eller afbestille en tur.

6311 2255