Skip til hoved indholdet
EN DE

FynBus markedsundersøgelse 2024

Markedsundersøgelse 2024

Vi lytter – og vi handler

Hvad synes kunderne egentlig om den kollektive trafik på Fyn og Langeland – og hvordan bruger vi deres feedback? Det spørgsmål satte FynBus sig for at besvare, da vi i 2024 gennemførte en omfattende markedsundersøgelse blandt tusindvis af fynboer.

Resultaterne har givet værdifuld indsigt i alt fra rejsevaner og billetkøb til information og service – og de har allerede sat konkrete initiativer i gang på tværs af organisationen.

Kort sagt: Vi lytter – og vi handler.

Kunderne ønsker enklere løsninger, bedre sammenhæng – og flere afgange

Undersøgelsen viste, at fynboerne generelt er glade for den kollektive trafik, men ønsker det skal være nemmere at bruge bussen – og lettere at kombinere med andre transportformer. Mange efterlyser flere afgange i ydertimer og weekender, tydeligere information og bedre kendskab til produkter som Plus- og Flextur.

Disse input har dannet grundlag for et omfattende internt arbejde, hvor alle FynBus’ afdelinger har set på, hvordan de hver især kan omsætte kundernes ønsker til konkrete forbedringer.

Fra input til initiativer – sådan handler vi på kundernes feedback

Plan-afdelingen

Planafdelingen har arbejdet med at tilpasse køreplanerne, så de bedre matcher kundernes behov. Det betyder blandt andet flere afgange på A-ruterne, forlænget driftstid på hverdage og flere natbusser. I august 2025 trådte en række justeringer i kraft, herunder bedre forbindelser til gymnasier og uddannelsessteder. Derudover forberedes en større analyse af et nyt bynet i Odense.

Kommunikationsafdelingen

Kommunikationsafdelingen har grebet ønsket om bedre overblik. Et nyt fysisk rutekort til 26 centrale stoppesteder er blevet udviklet – og bliver senere udbredt til flere stoppesteder på Fyn og Langeland. Samtidig har kommunikationsafdeling afviklet en Odense-kampagne, der havde til formål at informere om kombinationsrejser mellem bus og letbane. FynBus’ hjemmesides område vedr. åben Flextrafik – herunder Plus- og Flextur er blevet omskrevet, så informationen er blevet mere brugervenlig.

Kundecentret

Kundecentret har allerede indført automatisk fornyelse af pendlerkort i RejseBillet-appen – og arbejder nu på at tilbyde automatisk betaling af Ungdomskort.

Markedsafdelingen

Markedsafdelingen har fokus på de temaer, kunderne selv peger på: mobilitet, tilgængelighed, seniorer og produkter. Her arbejdes der med alt fra forbedrede venteforhold og tydeligere vinkezoner i Rejseplanen til fleksibel startdato på Pensionistkort Fyn Rundt.

Flextrafik

Flextrafik har taget fat i et af de mest markante input: manglende kendskab og oplevet kompleksitet. En stor revision af Åben Flextrafik er på vej med fælles takststruktur, fri bevægelighed over kommunegrænser og kortere bestillingsfrist. Den nye Flextrafik-ordning træder i kraft i løbet af januar 2026.

Drift- og kvalitet

Drift- og kvalitet har ansat flere kontrollører og forbedret billetkontrollen. Samtidig får chaufførerne nye muligheder for hurtigt at indmelde forsinkelser, så information kan nå kunderne hurtigere. Et nyt busudbud med eldrevne busser og bedre komfort er gennemført, hvilket bl.a. betyder, at alle regionalbusser fra januar 2027 kører på el.

Vi fortsætter arbejdet – sammen med kunderne og kommunerne

Arbejdet med markedsundersøgelsens resultater stopper ikke her. De ni fynske kommuner har modtaget egne rapporter med lokale data og tilbagemeldinger, som danner grundlag for den videre dialog om kollektiv trafik i hele regionen.

For FynBus er kundernes stemmer ikke kun et øjebliksbillede – de er en vigtig rettesnor for den løbende udvikling af vores produkter, information og service.

Vi vil fortsætte med at lytte, teste og justere – for at gøre den kollektive trafik på Fyn og Langeland endnu mere attraktiv, tilgængelig og brugervenlig.

Du kan læse resultaterne af hele markedsundersøgelsen herunder.

Markedsundersøgelse 2024

Kontaktinformation

FynBus Kundecenter

Dannebrogsgade 10

5000 Odense C

Kontakt os

Det med småt