FynBus arbejder løbende med at gøre den kollektive trafik tilgængelig for alle kundetyper uanset fysiske eller mentale handicap.
Tilgængelighed handler både om de fysiske rammer, digitale løsninger og den service, som møder passagererne i hverdagen.
Med afsæt i dialog med borgere, handicaporganisationer og kommuner arbejder FynBus målrettet på at fjerne barrierer, så mennesker med f.eks. bevægelseshandicap, syns- og hørenedsættelse eller demens kan benytte den kollektive trafik trygt og selvstændigt.
Indsatsen omfatter blandt andet busser med ramper, lavgulvsbusser, stoppestedsannoncering med lyd og skærme i busserne samt oplysningskampagner omhandlende hjælpemidler som Solsikkesnoren og demenssymbol.
Denne side giver et samlet overblik over FynBus’ tiltag på tilgængelighedsområdet og aktiviteter og indsatser gennem året.
Tilgængelighedstiltag
FynBus arbejder med både små og store tilgængelighedstiltag for at skabe mobilitet for flest mulige mennesker på Fyn og Langeland.
Flextrafik
Udover den ordinære buskørsel tilbydes også Flextrafik. Flextrafikken omfatter kørsel for kunder med et særligt transportbehov, men er også et tilbud om kollektiv trafik på tidspunkter - og i områder - der ikke er så godt dækket af almindelig bustrafik.
Åben Flextrafik - kørsel alle kan bestille
Kørselsordningerne Flextur, Plustur, Teletaxi i Odense og Telerute er almindelig kollektiv trafik og kan bestilles af alle.
Visiteret Flextrafik - kørsel man skal godkendes til
FynBus tilbyder også en række kørselsordninger, som man skal godkendes til.
Handicapkørsel
Svært bevægelseshæmmede, blinde eller svagtseende kan få adgang til kollektiv trafik, når man f.eks. skal besøge familie eller til fritidsaktiviteter. Også selvom man ikke kan benytte almindelige busser og tog.
Igennem kommunen er der mulighed for at blive visiteret til FynBus´ handicapkørselsordning. En mindre del af kørslen er selvfinansiering, mens kommunen finansierer størstedelen
Det er bopælskommunen, som visiterer til ordningen, mens kunden selv bestiller sine ture via selvbetjening eller på telefon hos FynBus.
Nogle kommuner tilbyder også Flextrafik for borgere med demens til fx dagcenter eller aktivitetstilbud.
Det er kommunens visitator, der afgør, om man kan få ordningen.
Kommunal kørsel
Kommunal kørsel er kørselsordninger for borgere, som skal til læge, speciallæge eller genoptræning mv., og som ikke kan benytte traditionel kollektiv trafik.
Her er det igen kommunens visitator, der afgør, om man kan få ordningen.
Når personer der er udredt for demens tildeles visiteret kørsel vil det altid inkludere hente/følge ordning, så den demensramte altid vil blive overleveret i et trygt miljø.
Patientbefordring
Regionen tilbyder siddende patientbefordring som er en kørselsordning til borgere, der skal til undersøgelse eller behandling på et sygehus og ikke kan benytte almindelig kollektiv trafik.
Det er Regionen, der kan fortælle mere om mulighederne for
den siddende patientbefordring og godkende kørslen.
Flextrafik
Udover den ordinære buskørsel tilbydes også Flextrafik. Flextrafikken omfatter kørsel for kunder med et særligt transportbehov, men er også et tilbud om kollektiv trafik på tidspunkter - og i områder - der ikke er så godt dækket af almindelig bustrafik.
Åben Flextrafik - kørsel alle kan bestille
Kørselsordningerne Flextur, Plustur, Teletaxi i Odense og Telerute er almindelig kollektiv trafik og kan bestilles af alle.
Visiteret Flextrafik - kørsel man skal godkendes til
FynBus tilbyder også en række kørselsordninger, som man skal godkendes til.
Handicapkørsel
Svært bevægelseshæmmede, blinde eller svagtseende kan få adgang til kollektiv trafik, når man f.eks. skal besøge familie eller til fritidsaktiviteter. Også selvom man ikke kan benytte almindelige busser og tog.
Igennem kommunen er der mulighed for at blive visiteret til FynBus´ handicapkørselsordning. En mindre del af kørslen er selvfinansiering, mens kommunen finansierer størstedelen
Det er bopælskommunen, som visiterer til ordningen, mens kunden selv bestiller sine ture via selvbetjening eller på telefon hos FynBus.
Nogle kommuner tilbyder også Flextrafik for borgere med demens til fx dagcenter eller aktivitetstilbud.
Det er kommunens visitator, der afgør, om man kan få ordningen.
Kommunal kørsel
Kommunal kørsel er kørselsordninger for borgere, som skal til læge, speciallæge eller genoptræning mv., og som ikke kan benytte traditionel kollektiv trafik.
Her er det igen kommunens visitator, der afgør, om man kan få ordningen.
Når personer der er udredt for demens tildeles visiteret kørsel vil det altid inkludere hente/følge ordning, så den demensramte altid vil blive overleveret i et trygt miljø.
Patientbefordring
Regionen tilbyder siddende patientbefordring som er en kørselsordning til borgere, der skal til undersøgelse eller behandling på et sygehus og ikke kan benytte almindelig kollektiv trafik.
Det er Regionen, der kan fortælle mere om mulighederne for
den siddende patientbefordring og godkende kørslen.
Bussernes indretning
Bussen er indrettet så personer med handicap på lige fod med andre har adgang til den kollektive transport i videst mulig udstrækning inden for de ressourcer, der er til rådighed.
Tiltag i busserne:
- Alle regionalbusser, bybusser i Svendborg og ca. halvdelen af bybusserne i Odense er udstyret med elektriske rampe, der gør det nemmere for fx kørestolsbrugere at komme ind- og ud ad busserne. Langt størstedelen af vores busser har også lav indstigning. Læs mere her.
Brug af lys og lyd når el-rampen aktiveres
Prioriterede pladser til gangbesværede foran i bussen
Plads til kørestolen og fastspænding med sele
Mertidsknap/Kørestolsknap
Informationsskærme med stoppestedsannoncering
Lydannoncering af stoppesteder undervejs
Brug af kontrastmarkeringer og piktogrammer i indretningen
Holdestropper til stående
Udråb fra bussen ved centrale stoppesteder (Blinde og svagtseende)
Bussernes indretning
Bussen er indrettet så personer med handicap på lige fod med andre har adgang til den kollektive transport i videst mulig udstrækning inden for de ressourcer, der er til rådighed.
Tiltag i busserne:
- Alle regionalbusser, bybusser i Svendborg og ca. halvdelen af bybusserne i Odense er udstyret med elektriske rampe, der gør det nemmere for fx kørestolsbrugere at komme ind- og ud ad busserne. Langt størstedelen af vores busser har også lav indstigning. Læs mere her.
Brug af lys og lyd når el-rampen aktiveres
Prioriterede pladser til gangbesværede foran i bussen
Plads til kørestolen og fastspænding med sele
Mertidsknap/Kørestolsknap
Informationsskærme med stoppestedsannoncering
Lydannoncering af stoppesteder undervejs
Brug af kontrastmarkeringer og piktogrammer i indretningen
Holdestropper til stående
Udråb fra bussen ved centrale stoppesteder (Blinde og svagtseende)
Tilgængelige stoppesteder
For at understøtte hele rejsen arbejder FynBus med at gøre centrale stoppesteder mere brugervenlige.
Tiltag ved stoppesteder:
Informationsskærme med tekst-til-tale funktion
Ledelinjer
Informationstavler
Tilgængelige stoppesteder
For at understøtte hele rejsen arbejder FynBus med at gøre centrale stoppesteder mere brugervenlige.
Tiltag ved stoppesteder:
Informationsskærme med tekst-til-tale funktion
Ledelinjer
Informationstavler
Digital tilgængelighed
Digital tilgængelighed skal sikre, at alle kan bruge FynBus´ digitale løsninger. De digitale platforme omfatter FynBus´ hjemmeside, billetappen Rejsebillet, Rejsekort som app, Rejseplanen og selvbetjeningsløsningerne for Flextrafik.
Tiltag på FynBus.dk:
Overholder kravene til webtilgængelighed
Optimeret til mobil og tablet
Interaktive bokse, der skifter farve ved mouse-over
Høj farvekontrast og letlæselige skrifttyper
Understøtter skærmoplæsere
Testet af FynBus´ tilgængelighedsforum
Digital tilgængelighed
Digital tilgængelighed skal sikre, at alle kan bruge FynBus´ digitale løsninger. De digitale platforme omfatter FynBus´ hjemmeside, billetappen Rejsebillet, Rejsekort som app, Rejseplanen og selvbetjeningsløsningerne for Flextrafik.
Tiltag på FynBus.dk:
Overholder kravene til webtilgængelighed
Optimeret til mobil og tablet
Interaktive bokse, der skifter farve ved mouse-over
Høj farvekontrast og letlæselige skrifttyper
Understøtter skærmoplæsere
Testet af FynBus´ tilgængelighedsforum
Mennesker med usynlige handicap
FynBus arbejder også med at skabe tryghed og tilgængelighed for mennesker med usynlige handicap.
Tiltag:
FynBus har tilsluttet sig Solsikkeprogrammet
Udbredelse af viden om usynlige handicap til chauffører og servicemedarbejder via læringsportaler, hvor de også har mulighed for at blive demensven
Informationskampagner
FynBus kender demenssymbolet ”En håndsrækning”
Tilbud til borgere om at afprøve bussernes el-ramper i trygge rammer
Mennesker med usynlige handicap
FynBus arbejder også med at skabe tryghed og tilgængelighed for mennesker med usynlige handicap.
Tiltag:
FynBus har tilsluttet sig Solsikkeprogrammet
Udbredelse af viden om usynlige handicap til chauffører og servicemedarbejder via læringsportaler, hvor de også har mulighed for at blive demensven
Informationskampagner
FynBus kender demenssymbolet ”En håndsrækning”
Tilbud til borgere om at afprøve bussernes el-ramper i trygge rammer
Tiltag gennem samarbejde
FynBus lægger vægt på at inddrage de organisationer og fællesskaber, der har den største viden og erfaring på området. På den måde sikres det at løsningerne tager udgangspunkt i de behov, som kunderne har.
FynBus samarbejdspartnere er blandt andet:
Dansk Handicapforbund
Danske Handicaporganisationer
Dansk Blindesamfund
Regionsældrerådet
Alzheimerforeningen
Hidden disabilities (Solsikkeprogrammet)
Demensvenligt Danmark
Demensalliancen
Tiltag gennem samarbejde
FynBus lægger vægt på at inddrage de organisationer og fællesskaber, der har den største viden og erfaring på området. På den måde sikres det at løsningerne tager udgangspunkt i de behov, som kunderne har.
FynBus samarbejdspartnere er blandt andet:
Dansk Handicapforbund
Danske Handicaporganisationer
Dansk Blindesamfund
Regionsældrerådet
Alzheimerforeningen
Hidden disabilities (Solsikkeprogrammet)
Demensvenligt Danmark
Demensalliancen
Tilgængelighedsforum
FynBus har siden 2007 haft et Handicapråd bestående af Dansk Handicapforbund, Danske Handicaporganisationer, Dansk Blindesamfund og Regionsældrerådet samt repræsentanter fra FynBus. Rådets opgave var at medvirke til, at borgere med nedsat funktionsevne fysisk eller kognitivt bedst muligt kunne benytte den kollektive bus- og flextrafik samt de visiterede ordninger i flextrafikken.
Med henblik på, at FynBus fastholder fokus på tilgængelighed, har bestyrelsen den 14. oktober 2021 besluttet at etablere et Tilgængelighedsforum.
Tilgængelighedsforum
FynBus har siden 2007 haft et Handicapråd bestående af Dansk Handicapforbund, Danske Handicaporganisationer, Dansk Blindesamfund og Regionsældrerådet samt repræsentanter fra FynBus. Rådets opgave var at medvirke til, at borgere med nedsat funktionsevne fysisk eller kognitivt bedst muligt kunne benytte den kollektive bus- og flextrafik samt de visiterede ordninger i flextrafikken.
Med henblik på, at FynBus fastholder fokus på tilgængelighed, har bestyrelsen den 14. oktober 2021 besluttet at etablere et Tilgængelighedsforum.
Årlige aktiviteter hos FynBus
Maj
- National Demensuge - uge 19 (oplysningskampagne om det nationale demenssymbol)
- Møde med Tilgængelighedsforum
September
- Demensven-kampagne
- Deltagelse i Odense Kommunes Alzheimerdag
Oktober
- Møde med Tilgængelighedsforum