Skip til hoved indholdet
EN DE

Telefonsamtaler

Formål

FynBus optager telefonsamtaler, når du ringer til os på tlf. 63 11 22 00 til to separate formål:

  1. Dokumentation af de aftaler, der bliver indgået i opkaldene, og

  2. Uddannelse af medarbejdere for at forbedre vores kundeservice.

Alle samtaler optages til dokumentationsformål på linjerne Ungdomskort, Bus, Flex og Administration.

Samtaler til uddannelse af medarbejdere optages, hvis du giver samtykke, på linjerne Ungdomskort, Bus og Flex.

Optagelsen kan kun anvendes til det specifikke formål, som den er optaget til. Det vil sige, at hvis du ikke giver samtykke til, at vi må bruge optagelsen af dit telefonopkald til uddannelsesformål, kan vi kun bruge optagelsen til at dokumentere samtalen og den aftale, vi har indgået med dig.

For oplysninger om behandling af telefonoptagelser på linjen Rejsekort se venligst Privatlivs- og cookiepolitik | rejsekort.dk.


Hvilke oplysninger vi behandler om dig og vores behandlingshjemmel

FynBus behandler de oplysninger om dig, som fremkommer under telefonsamtalen med FynBus’ medarbejder. Oplysningerne indsamles direkte fra dig under samtalen.

Almindelige oplysninger: Din stemme, navn, adresse, fødselsdato, pårørende, ture, destinationer, telefonnummer, mail, betalinger m.m.

Hjemmel:

Til dokumentationsformål: Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e og c.

Til uddannelsesformål: Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a (samtykke).

Følsomme oplysninger: Helbredsoplysninger, som er relevante for kørslen herunder sygdom, hjælpemidler, særlige behov ved kørsel og lignende. FynBus beder ikke om oplysninger om dit helbred, som ikke er nødvendige, eller som du ikke ønsker at opgive.

Hjemmel:

Til dokumentationsformål: Databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g.

Til uddannelsesformål: Databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra a (samtykke).

CPR-nummer: når det er nødvendigt for betjeningen, og hvis du oplyser det.

Hjemmel:

Til dokumentationsformål: Databeskyttelseslovens §11, stk. 1.

Til uddannelsesformål: Databeskyttelseslovens §11, stk. 1, jf. Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a (samtykke).

Strafbare forhold: hvis du fremsætter trusler mod FynBus medarbejdere eller selv fortæller om strafbare forhold, som du har begået.

Hjemmel:

Til dokumentationsformål: Databeskyttelsesforordningens art. 10, jf. Databeskyttelseslovens § 8 vedr. strafbare forhold.

Til uddannelsesformål: samtalen undtages, så den ikke kan bruges til uddannelsesformål, selvom du har givet samtykke.


Opbevaring

FynBus sletter alle samtaler efter 30 dage. Dog kan konkrete samtaler optaget til dokumentationsformål gemmes længere i forbindelse med en tvist eller politianmeldelse.

Ønsker du samtalen slettet inden dette tidspunkt, har du ret til at kontakte os for enten at trække dit samtykke tilbage eller gøre indsigelse mod databehandlingen. For at FynBus kan finde optagelsen, bedes du oplyse dit navn, tidspunkt for samtalen og telefonnummer.


Indsigtsretten

Du har ret til at få indsigt i din egen optagelse, så du selv kan lytte til den. Ønsker du at gøre brug af dette, bedes du rette henvendelse til FynBus på fynbus@fynbus.dk.


Samtykke og tilbagetrækning

Når du ringer til FynBus, og vælger en af ovennævnte telefonlinjer, vil du blive mødt af en speak, hvori du har mulighed for at give samtykke til, at optagelsen bliver optaget til uddannelsesformål. Hvis du trykker på tast 1, afgiver du dit samtykke. Ved at undlade at bruge tastfunktionen, optages samtalen ikke til uddannelsesformål.

Samtykket kan altid trækkes tilbage, både under samtalen og ved efterfølgende henvendelse til FynBus på fynbus@fynbus.dk. Når samtykket trækkes tilbage, vil FynBus ikke længere bruge optagelsen til uddannelse.


Indsigelsesretten

Retten til indsigelse betyder, at du på ethvert tidspunkt, kan gøre indsigelse imod opbevaringen af optagelsen ved at rette henvendelse til FynBus på fynbus@fynbus.dk.

Ved indsigelse er hovedreglen, at FynBus ikke længere må behandle optagelsen. Undtagelsen hertil er, hvis FynBus kan godtgøre, at vores legitime grunde til behandlingen går forud for kundens interesser, rettigheder og frihedsrettigheder, eller at behandlingen er nødvendig for, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares. Undtagelsen kræver, at der laves en konkret vurdering af den pågældende sag og betydningen af dennes optagelser.

Behandlingen af optagelsen begrænses, mens sagen vurderes.


Modtagere

FynBus deler som udgangspunkt ikke optagelserne med andre. Optagelserne vil ikke gennemgås systematisk, men kun ved et konkret behov.

FynBus bruger databehandlere til at behandle oplysningerne.

Hvis det er nødvendigt for behandlingen af en tvist, kan FynBus videregive optagelsen til eksempelvis politiet eller Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.

Har du spørgsmål angående behandlingen af dine oplysninger i forbindelse med optagelse af telefonsamtaler, kan du rette henvendelse til fynbus@fynbus.dk eller dpo-fynbus@fynbus.dk.

Klage over FynBus’ behandling af personoplysninger kan indgives til Datatilsynet.

For FynBus’ generelle håndtering af personoplysninger, se vores Privatlivspolitik.

Senest opdateret den 12. juni 2025.

Kontaktinformation

FynBus Kundecenter

Dannebrogsgade 10

5000 Odense C

Kontakt os

Det med småt