danish   german   United Kingdom Kontakt osOm FynBus
danishDansk
germanyDeutsch
united kingdomsEnglish
Udskriv

Ny selvbetjening


Den 10. maj 2022 opdaterer vi selvbetjeningsløsningen til hjemmeside- og appbestilling af både Flextur og handicapkørsel.

En mere sikker og tilgængelig løsning
Den opdaterede løsning er udviklet i samarbejde mellem Flexdanmark og trafikselskaberne FynBus, Sydtrafik, Movia, Midttrafik og Nordjyllands Trafikselskab. Opdateringen gælder både web og app.

Siden den nuværende selvbetjeningsløsning blev lanceret, er der sket meget på den tekniske og lovgivningsmæssige front. Dette omfatter blandt andet øgede krav til sikkerhed for brugernes personfølsomme data og webtilgængelighed. Derfor er det været nødvendigt, at vi nu kan tilbyde vores kunder en mere tidssvarende løsning.

Alle kunder skal oprettes igen
Som selvbetjeningskunde skal du ikke gøre noget før opdateringen. Efter opdateringen benytter du den samme webadresse: fynbus.flextrafik.dk og Flextrafik-app’en opdateres automatisk. Første gang du skal bestille efter opdateringen, skal du oprette dig igen med dit NemID/MitID på hjemmesiden for at opdatere din bruger.

Benytter man selvbetjening i dag, vil alle ens bestillinger være gemt, og kunne ses igen i den opdaterede selvbetjeningsløsning. Allerede bestilte ture vil også blive gennemført som planlagt.


Vejledninger

Sådan bestiller du via FynBus.flextrafik.dk



Sådan bestiller du i appen Flextrafik

Klik her og download en vejledning til den opdaterede selvbetjening.



Få svar på dine spørgsmål om den opdaterede selvbetjening:

  • Hvorfor er der lavet en ny selvbetjeningsløsning?

    Den gamle selvbetjeningsløsning er ikke længere tidssvarende og opfylder ikke de nyeste krav om beskyttelse af brugerdata og webtilgængelighed.

    Derudover vil vi gerne forbedre brugervenligheden for de mange kunder, der dagligt bestiller flextrafik gennem vores selvbetjening.

  • Hvordan kommer jeg i gang?

    Du skal bruge det samme link, som du plejer: fynbus.flextrafik.dk

    Linket åbner automatisk op i den nye version, når den lanceres den 10. maj 2022.

  • Skal jeg downloade en ny app?

    Nej, Flextrafik app’en opdateres automatisk.

    Hvis du har slået automatiske opdateringer fra på din telefon, skal du opdatere via App Store (iOS) eller Google Play (Android).

  • Hvorfor skal jeg oprette en ny bruger, når jeg allerede er oprettet?

    For at vi kan genkende dig og finde dine bestillinger, skal du - første gang du logger ind - oprette en opdateret bruger via NemID/MitID. Når du logger ind med NemID/MitID, henter systemet dine tidligere oplysninger. Det eneste du skal gøre, er at indtaste et mobilnummer samt en mailadresse og en adgangskode, som du ønsker at logge ind med fremover.

    Når du logger ind med din mailadresse og adgangskode, vil du modtage en engangskode til det tilknyttede mobilnummer, som du skal indtaste i loginfeltet. Dette kaldes to-faktor-godkendelse og er med til at sikre dine oplysninger.

    Du kan naturligvis også vælge at logge ind med NemID/MitID.

  • Kan jeg bruge mit fysiske nøglekort til at logge ind med NemID?

    Nej, du kan ikke længere anvende dit nøglekort i pap, når du skal logge ind med NemID. Du kan i stedet bruge NemID app’en eller nøgleviseren.

    Du kan hente NemID app’en ned på din smartphone eller tablet. Du finder den i App Store (til iPhone) eller Google Play (til Android).

  • Hvorfor siger hjemmesiden, at min mailadresse ikke kan bruges?

    Hvis en mailadresse bliver afvist, er det fordi den allerede benyttes på en anden brugerprofil i selvbetjeningen. Hvis dette er tilfældet, vil du blive mødt af en rød fejlbesked, der skriver ”Din e-mailadresse er allerede registreret på en anden bruger. Vælg venligst en anden e-mailadresse.”

    Alle brugere skal anvende en såkaldt unik mailadresse. Det betyder, at du ikke kan dele mailadresse med din ægtefælle eller et andet familiemedlem, som allerede har den tilknyttet til en profil.

  • Hvorfor kan min kode ikke accepteres?

    Det er et krav, at adgangskoden:

    • Består af mindst 8 karakterer
    • Indeholder et STORT bogstav
    • Indeholder mindst ét tal
    • Indeholder mindst ét specialtegn
  • Hvad er to-faktor-godkendelse og hvordan foregår det?

    Med to-faktor-godkendelse får du tilsendt en SMS med en engangskode, når du har indtastet din mailadresse og kodeord. Engangskoden skal indtastes i boksen, hvorefter du kan logge ind på din profil.

    SMS’en med engangskoden bliver sendt til det mobilnummer, du har angivet på din profil.

  • Kommer mine ture fra det gamle system automatisk med?

    Dine oplysninger hentes ned via dit login med NemID, når du opretter dig på den opdaterede selvbetjening. Når du logger ind på din profil, vil du kunne se dine bestilte rejser samt rejsehistorik tilbage i tiden under menupunktet ”Mine rejser”.

    Under dette menupunkt kan du også slette eller kopiere en rejse eller bestille en returrejse.

  • Hvordan bruger jeg specialadresser fremadrettet?

    I den opdaterede selvbetjening skal du ikke længere søge på specialadresser ved at benytte specialtegn. I stedet skal du aktivere knappen under søgefeltet ved at klikke på den. Denne gør det muligt at søge på f.eks. Bilka, Sygehus, bibliotek el.lign.

  • Er der ændringer, når jeg vil bestille en Plustur eller Flextur via Rejseplanen?

    Nej. Det er stadig to forskellige selvbetjeningsløsninger, og der er ingen ændringer på selvbetjeningen til bestilling af Plustur og Flextur via Rejseplanen.
    FynBus anbefaler, at du bestiller Flextur via Rejseplanen, da med bestilling via Rejseplanen får turen til den billigste takst.

  • Hvor kan jeg få hjælp, hvis jeg har spørgsmål?

    Du er altid være velkommen til at kontakte FynBus Flextrafikafdeling på telefon 6311 2255.

Hjælp til bestilling?


Hvis der er noget, du ikke kan finde svar på, så er du velkommen til at ringe til os.

Telefonerne er åbne:
Hverdage kl. 7-19
Lør-, søn- og helligdage kl. 8-18

6311 2255


Tast 1 for at komme igennem til bestillingscentralen.

Du er også velkommen til at skrive til os på bc@fynbus.dk

Til tiden?


Når du bestiller, får du oplyst et afhentningstidspunkt.

Din vogn henter dig på det oplyste tidspunkt - den må dog komme 5 minutter før og op til 15 minutter senere end det tidspunkt.

Dette skyldes blandt andet trafik og koordineringen med andre ture.