Kontrolafgifter
FynBus gennemfører billetkontrol i busserne iht. lov om trafikselskaber § 29 og de fælles landsdækkende rejseregler.
Du skal vise din billet, hvis chaufføren eller en kontrollør beder om det.
Hvis du ikke kan fremvise en gyldig billet eller et gyldigt kort, modtager du en kontrolafgift.
Du er selv ansvarlig for at have gyldig billet eller kort inden påstigning. Man er voksen i FynBus' busser fra man er fyldt 16 år.
Prisen for en kontrolafgift er 1.000 kr. for voksne og 500 kr. for børn og hunde.
Du kan gøre indsigelse, hvis du ikke er enig i den kontrolafgift, du har modtaget.
OBS! Al henvendelse vedr. kontrolafgifter skal ske på skrift. Vi kan ikke hjælpe på telefonen.
Information og klagemuligheder
Her finder du svar på de spørgsmål vi oftest får, når der bliver udskrevet en kontrolafgift.
Modtagelse og betaling af kontrolafgifter
FynBus træffer den endelige afgørelse om en kontrolafgift på baggrund af de oplysninger, der videregives fra kontrolløren.
Som udgangspunkt sendes kontrolafgiften til din e-Boks inden for få dage. Hvis du er fritaget for digital post, vil du i stedet modtage din faktura med brev i din fysiske postkasse.
Du skal købe en børnebillet til din hund, hvis den er så stor, at den ikke kan bæres i en taske jf. de landsdækkende rejseregler. Kontrolafgiften er på 500 kr.
FynBus og billetkontrollørerne behandler personlige oplysninger om dig i billetkontrollens afgiftssystem.
Ifølge persondatalovgivningen har du ret til indsigt og berigtigelse af de oplysninger, som FynBus har om dig.
Du skal benytte FI-koden på kontrolafgiften, når du skal betale din kontrolafgift til FynBus.
Har du brug for hjælp til at betale din kontrolafgift, skal du tage kontakt til din bank.
Har du ikke mulighed for at betale din kontrolafgift via netbank, kan du også betale den i FynBus' kundecenter på Odense Banegård.
FynBus yder ikke rabat på kontrolafgifter - heller ikke for studerende.
Du har derimod mulighed for at få en afdragsordning, hvis du ikke kan betale det fulde beløb på éngang.
Du skal skrive til FynBus, hvis du ønsker en afdragsordning. Vær opmærksom på, at FynBus ikke laver afdragsordninger på mere end fire måneder.
Kunder, der har et gyldigt personligt pendlerkort, men ikke kan forevise det ved kontrol, kan få kontrolafgiften nedskrevet til 125 kroner.
Dette gælder også for kunder, der rejser inden for fastprisområdet på deres Rejsekort med Pendler Kombi med en aktiv periode.
For at vi kan behandle din anmodning om nedsættelse af kontrolafgift, har vi brug for, at du medsender følgende oplysninger, for at vi kan fastslå, at dit personlige pendlerkort har været gyldig på tidspunktet, hvor du modtager kontrolafgiften:
- Rejsekort som kort: rejsekortnummer
- Rejsebillet: telefonnummer
- DSB app: skærmbillede hvor vi kan se dit kunde-id
Hvis du undlader at betale din kontrolafgift og de efterfølgende udsendte rykkere fra FynBus, overgår opkrævningen inkl. rykkergebyrer til inddrivelse ved Gældsstyrelsen.
Gældsstyrelsen inddriver gæld til det offentlige, herunder også kontrolafgifter. Der må laves særlig lønindeholdelse vedrørende kontrolafgifter.
Har du spørgsmål modregning i din løn, skal du kontakte gældstyrelsen.
Gældsstyrelsen inddriver gæld til det offentlige, herunder også kontrolafgifter. Der må modregnes i beløbet til udbetaling vedr. overskydende SKAT.
Har du spørgsmål til modregning, skal du kontakte Gældstyrelsen.
Inden du kontakter FynBus, kan du med fordel finde information om Rejsekort som app herunder.
Brug af Rejsekort som app
Du skal checke ind, før du stiger på bussen eller letbanen.
Checker du ind efter påstigning, har du ikke en gyldig billet og vil derfor modtage en kontrolafgift.
Check ind ved at swipe til højre i appen.
Har du checket ind, efter du steg på bussen eller letbane kan du ikke forvente at få medhold, hvis du gør indsigelse mod kontrolafgiften.
Indsigelse mod kontrolafgift
Hvis du ikke er enig i den kontrolafgift, du har modtaget, har du mulighed for at gøre indsigelse.
Husk at skrive kontrolafgift-nummeret, der står øverst på kontrolafgiften.
Indsigelse skal ske skriftligt senest 10 dage efter udstedelse af kontrolafgiften.
Vær opmærksom på, at du ikke kan klage eller stille spørgsmål til din kontrolafgift over telefonen. Klager og spørgsmål skal altid foregå på skrift.
Inden du kontakter FynBus, kan du med fordel finde information om Rejsekort som kort herunder.
Brug af Rejsekort som kort
Når du stiger på bussen og før du finder en plads, skal du uden unødigt ophold checke ind med dit rejsekort.
Ved rejser med Letbanen, skal du foretage check ind, inden du stiger på Letbanen. Der er ingen mulighed for at købe billet eller checke ind i letbanetogene.
Er dit rejsekort ikke checket ind straks ved påstigning i bussen, eller inden du stiger på Letbanen, har du ikke en gyldig billet, og du vil modtage en kontrolafgift.
Ovenstående gælder også for produktet - Rejsekort med pendler kombi.
Har du ikke overholdt ovenstående, kan du ikke forvente at få medhold, hvis du gør indsigelse mod kontrolafgiften.
Kortlæseren giver besked
Er der noget galt, giver kortlæseren dig besked. Fører du fx dit kort for hurtigt forbi kortlæserens Blå Punkt, vil teksten på skærmen fx lyde; "Læsefejl, prøv igen", og du vil høre en fejllyd. Hold kortet hen på Det Blå Punkt, til det er læst.
På samme måde giver kortlæseren dig besked, hvis saldoen på dit kort er for lav til at checke ind, dit kort er udløbet osv.
Husk både at lytte efter lydsignalet og læse teksten på kortlæserens skærm for at sikre dig, at du har checket ind eller ud.
Har du brug for penge på dit Rejsekort her og nu, kan du altid tanke op på en Rejsekortautomat eller et salgssted.
Er dit rejsekort ikke checket ind på en rejse, modtager du en kontrolafgift.
Indsigelse mod kontrolafgift
Hvis du ikke er enig i den kontrolafgift, du har modtaget, har du mulighed for at gøre indsigelse.
Husk at skrive kontrolafgift-nummeret, der står øverst på kontrolafgiften.
Indsigelse skal ske skriftligt senest 10 dage efter udstedelse af kontrolafgiften.
Vær opmærksom på, at du ikke kan klage eller stille spørgsmål til din kontrolafgift over telefonen. Klager og spørgsmål skal altid foregå på skrift.
Når du stiger på bussen og før du finder en plads, skal du uden unødigt ophold checke ind med dit rejsekort.
Ved rejser med Letbanen, skal du foretage check ind, inden du stiger på Letbanen. Der er ingen mulighed for at købe billet eller checke ind i letbanetoget.
Er dit rejsekort ikke checket ind straks ved påstigning i bussen eller inden du stiger på Letbanen, har du ikke en gyldig billet, og du vil modtage en kontrolafgift.
Hav dit rejsekort klar til check ind, inden du stiger på bussen.
Overholder du ikke ovenstående krav til brug af Rejsekort som kort, kan du ikke forvente at få medhold, hvis du gør indsigelse mod kontrolafgiften.
Indsigelse mod kontrolafgift
Hvis du ikke er enig i den kontrolafgift, du har modtaget, har du mulighed for at gøre indsigelse.
Husk at skrive kontrolafgift-nummeret, der står øverst på kontrolafgiften.
Indsigelse skal ske skriftligt senest 10 dage efter udstedelse af kontrolafgiften.
Vær opmærksom på, at du ikke kan klage eller stille spørgsmål til din kontrolafgift over telefonen. Klager og spørgsmål skal altid foregå på skrift.
På ekstra-kortlæserne kan du checke dig selv og medrejsende eller din hund ind på dit Rejsekort. Kortlæseren er markeret med ’Ekstra’ på toppen.
Ekstra-kortlæserne er placeret ved Odense Letbanes stationer.
Rejser du med FynBus, skal du bede chaufføren checke antal rejsende ind.
Du skal sørge for, at du er checket ind med det korrekte antal medrejsende og de korrekte kundetyper.
Du aktiverer ekstra-funktionen – og tager andre med – ved at trykke på tasterne øverst på kortlæseren. Følg anvisningerne på skærmen for at sammensætte den gruppe, der skal rejse.
Vær opmærksom på, at:
- der skal være penge nok på kortet til at dække forudbetalingen for alle, der skal rejse.
- gruppen maksimalt kan bestå af tre kundetyper og 29 rejsende.
- alle i gruppen får tidsrabat, hvis I checker ind indenfor et af de tidsrum, rabatten gælder i, og indenfor et regionalt takstområde.
- dine medrejsende hverken får eller optjener mængderabat på rejsen.
- medrejsende unge og pensionister kun kan checkes ind som kundetypen ’Voksen’.
Det er eget ansvar at sikre dig, at medrejsende og hunde er checket korrekt ind. Har du ikke checket alle medrejsende ind, vil medrejsende uden gyldig billet modtage en kontrolafgift.
Overholder du ikke ovenstående krav til brug af Rejsekort som kort, kan du ikke forvente at få medhold, hvis du gør indsigelse mod kontrolafgiften.
Indsigelse mod kontrolafgift
Hvis du ikke er enig i den kontrolafgift, du har modtaget, har du mulighed for at gøre indsigelse.
Husk at skrive kontrolafgift-nummeret, der står øverst på kontrolafgiften.
Indsigelse skal ske skriftligt senest 10 dage efter udstedelse af kontrolafgiften.
Vær opmærksom på, at du ikke kan klage eller stille spørgsmål til din kontrolafgift over telefonen. Klager og spørgsmål skal altid foregå på skrift.
Rejser du alene på en andens Rejsekort Personligt, rejser du uden gyldig rejsehjemmel.
Kortindehaveren skal altid selv være checket ind på kortet på de rejser, hvor et Rejsekort Personligt benyttes.
Det betragtes som misbrug, hvis kortindehaver ikke er med på rejsen, hvor et Rejsekort Personligt benyttes.
Misbrug kan medføre, at rejsehjemlen inddrages, at forholdet anmeldes til politiet, og at selskabet foruden almindelig kontrolafgift kan fremsætte erstatningskrav. Læs mere i de fælles landsdækkende rejseregler (rejsekort.dk)
Når du er checket ind på en andens personlige rejsekort, har du ikke en gyldig billet, og du vil derfor modtage en kontrolafgift.
Overholder du ikke ovenstående krav til brug af Rejsekort som kort, kan du ikke forvente at få medhold, hvis du gør indsigelse mod kontrolafgiften.
Indsigelse mod kontrolafgift
Hvis du ikke er enig i den kontrolafgift, du har modtaget, har du mulighed for at gøre indsigelse.
Husk at skrive kontrolafgift-nummeret, der står øverst på kontrolafgiften.
Indsigelse skal ske skriftligt senest 10 dage efter udstedelse af kontrolafgiften.
Vær opmærksom på, at du ikke kan klage eller stille spørgsmål til din kontrolafgift over telefonen. Klager og spørgsmål skal altid foregå på skrift.
Inden du kontakter FynBus, kan du med fordel finde information om billetter købt via RejseBillet appen herunder.
Brug af appen Rejsebillet
Du skal have modtaget din mobilbillet, inden du stiger på bussen eller letbanen. Hvis du modtager din mobilbillet, efter du er steget på bussen/letbanen, vil du modtage en kontrolafgift.
Udfordringer med appen?
Oftest skyldes udfordringer med appen manglende adgang til internettet, problemer med telefonens placeringstjenester, dårlig dækning eller udløbne betalingskortoplysninger.
Du kan ikke benytte bussernes Wi-Fi-forbindelse til køb af billetten, idet du skal købe og have modtaget billetten, inden du stiger på bussen.
Hvis du ikke kan købe billet på Rejsebillet appen, skal du købe billet på anden vis - f.eks. Rejsekort som app – husk at du skal være checket ind, inden du stiger på bussen/letbanen.
Har du ikke købt og modtaget din mobilbillet, inden du steg på bussen/letbanen, vil du modtage en kontrolafgift.
Overholder du ikke ovenstående krav til brug af appen Rejsebillet, kan du ikke forvente at få medhold, hvis du gør indsigelse mod kontrolafgiften.
Se også:
Handelsbetingelser for Rejsebillet
Indsigelse mod kontrolafgift
Hvis du ikke er enig i den kontrolafgift, du har modtaget, har du mulighed for at gøre indsigelse.
Husk at skrive kontrolafgift-nummeret, der står øverst på kontrolafgiften.
Indsigelse skal ske skriftligt senest 10 dage efter udstedelse af kontrolafgiften.
Vær opmærksom på, at du ikke kan klage eller stille spørgsmål til din kontrolafgift over telefonen. Klager og spørgsmål skal altid foregå på skrift.
Har du et gyldigt pendlerkort, men fik en kontrolafgift fordi din telefon var løbet tør for strøm eller skærmen var ødelagt, har du mulighed for at få ændret kontrolafgiften til et ekspeditionsgebyr på 125,00 kroner.
Du skal fremsende dokumentation for dit gyldige pendlerkort til FynBus inden betalingsfristens udløb, ellers skal det fulde kontrolafgiftsbeløb betales.
Du kan få ændret din kontrolafgift til et ekspeditionsgebyr ved at henvende dig til FynBus via vores kontaktformular.
Husk! at medsende det telefonnummer, som du har tilknyttet din Rejsebillet app.
Du skal kunne fremvise din mobilbillet ved billetkontrollen. Det er dit ansvar, at du har strøm på din enhed, og at din skærm er intakt, så du kan fremvise din mobilbillet til kontrolløren.
Hvis du ikke kan fremvise din mobilbillet til kontrolløren, vil du modtage en kontrolafgift.
Det er ikke muligt at indsende upersonlige billetter, herunder mobilbilletter, efterfølgende, da disse kan overdrages til andre.
Overholder du ikke ovenstående krav til brug af appen Rejsebillet, kan du ikke forvente at få medhold, hvis du gør indsigelse mod kontrolafgiften.
Indsigelse mod kontrolafgift
Hvis du ikke er enig i den kontrolafgift, du har modtaget, har du mulighed for at gøre indsigelse.
Husk at skrive kontrolafgift-nummeret, der står øverst på kontrolafgiften.
Indsigelse skal ske skriftligt senest 10 dage efter udstedelse af kontrolafgiften.
Vær opmærksom på, at du ikke kan klage eller stille spørgsmål til din kontrolafgift over telefonen. Klager og spørgsmål skal altid foregå på skrift.
Inden du kontakter FynBus, kan du med fordel finde information om pendlerkort herunder.
Informationen nedenfor gælder for billetprodukterne:
- Pendlerkort (Rejsekort pendlerkort, Rejsekort med Pendler Kombi, Pendlerkort købt via RejseBillet)
- Pendler20
- Pensionistkort Fyn Rundt
- Langelandskortet
- Ungdomskort
- Skolekort
Brug af pendlerkort
Du er selv ansvarlig for at have gyldig billet eller kort.
Er dit pendlerkort udløbet, når du stiger på bussen eller letbanen, vil du modtage en kontrolafgift.
Det har ikke betydning for kontrolafgiften, at du efterfølgende køber et pendlerkort. Ligeledes har tidligere køb af pendlerkort ikke betydning for kontrolafgiften.
Overholder du ikke ovenstående krav til brug af pendlerkort, kan du ikke forvente at få medhold, hvis du gør indsigelse mod kontrolafgiften.
Indsigelse mod kontrolafgift
Hvis du ikke er enig i den kontrolafgift, du har modtaget, har du mulighed for at gøre indsigelse.
Husk at skrive kontrolafgift-nummeret, der står øverst på kontrolafgiften.
Indsigelse skal ske skriftligt senest 10 dage efter udstedelse af kontrolafgiften.
Vær opmærksom på, at du ikke kan klage eller stille spørgsmål til din kontrolafgift over telefonen. Klager og spørgsmål skal altid foregå på skrift.
Havde du glemt dit kort ved billetkontrollen, kan du få kontrolafgiften ændret til et ekspeditionsgebyr på 125,00 kroner.
Det gælder både, hvis du har glemt dit pendlerkort derhjemme eller ikke har mere strøm på din telefon.
Pendlerkortet skal være fremvist og ekspeditionsgebyret betalt inden betalingsfristens udløb, ellers skal det fulde kontrolafgiftsbeløb, betales. Dette gøres ved at henvende dig til FynBus via vores kontaktformular.
Har du fået nedsat din kontrolafgift til 125,00 kroner, kan du komme i kundecentret og betale beløbet. Husk at tage kontrolafgiften med, så vi kan se, hvilket kontrolafgiftsnummer det drejer sig om.
Indsigelse mod kontrolafgift
Hvis du ikke er enig i den kontrolafgift, du har modtaget, har du mulighed for at gøre indsigelse.
Husk at skrive kontrolafgift-nummeret, der står øverst på kontrolafgiften.
Indsigelse skal ske skriftligt senest 10 dage efter udstedelse af kontrolafgiften.
Vær opmærksom på, at du ikke kan klage eller stille spørgsmål til din kontrolafgift over telefonen. Klager og spørgsmål skal altid foregå på skrift.
Når du har bestilt en ny periode til dit pendlerkort, skal du altid huske at aktivere det. Dette gøres ved at checke kortet ind på din første rejse, efter du har bestilt din periode. Det er dit eget ansvar at sikre dig, at kortet er aktiveret, før du påbegynder din rejse.
Hvis det ikke er aktiveret, er din periode ikke gyldig, og du rejser derfor uden gyldig billet.
Hvis du ikke har aktiveret en ny periode ved at checke ind, når du stiger på bussen, vil du modtage en kontrolafgift ved en billetkontrol.
Overholder du ikke ovenstående krav til brug af pendlerkort, kan du ikke forvente at få medhold, hvis du gør indsigelse mod kontrolafgiften.
Indsigelse mod kontrolafgift
Hvis du ikke er enig i den kontrolafgift, du har modtaget, har du mulighed for at gøre indsigelse.
Husk at skrive kontrolafgift-nummeret, der står øverst på kontrolafgiften.
Indsigelse skal ske skriftligt senest 10 dage efter udstedelse af kontrolafgiften.
Vær opmærksom på, at du ikke kan klage eller stille spørgsmål til din kontrolafgift over telefonen. Klager og spørgsmål skal altid foregå på skrift.
Inden du kontakter FynBus, kan du med fordel finde information om QR-billetter herunder.
Brug af QR-billetter
Du skal have købt og modtaget din QR-billet, inden du stiger på bussen eller letbanen. Hvis du modtager din billet, efter du er steget på bussen eller letbanen, vil du modtage en kontrolafgift.
Udfordringer med QR-billetten
Oftest skyldes udfordringer med QR-billetten manglende adgang til internettet eller dårlig dækning.
Har du ikke købt og modtaget din billet, inden du steg på bussen/letbanen, vil du modtage en kontrolafgift.
Hvis du ikke kan købe en QR-billet, skal du købe billet på anden vis - f.eks. via Rejsebillet appen – husk at denne også skal være modtaget, inden du stiger på bussen/letbanen.
Overholder du ikke ovenstående krav i forbindelse med køb af QR-billetten, kan du ikke forvente at få medhold, hvis du gør indsigelse mod kontrolafgiften.
Indsigelse mod kontrolafgift
Hvis du ikke er enig i den kontrolafgift, du har modtaget, har du mulighed for at gøre indsigelse.
Husk at skrive kontrolafgift-nummeret, der står øverst på kontrolafgiften.
Indsigelse skal ske skriftligt senest 10 dage efter udstedelse af kontrolafgiften.
Vær opmærksom på, at du ikke kan klage eller stille spørgsmål til din kontrolafgift over telefonen. Klager og spørgsmål skal altid foregå på skrift.
Du skal kunne fremvise din QR-billet ved billetkontrollen. Det er dit ansvar, at der er strøm på din enhed, og at din skærm er intakt, så du kan fremvise din billet til kontrolløren.
Hvis du ikke kan fremvise din billet til kontrolløren, vil du modtage en kontrolafgift.
Overholder du ikke ovenstående krav i forbindelse med køb af QR-billetten, kan du ikke forvente at få medhold, hvis du gør indsigelse mod kontrolafgiften.
Indsigelse mod kontrolafgift
Hvis du ikke er enig i den kontrolafgift, du har modtaget, har du mulighed for at gøre indsigelse.
Husk at skrive kontrolafgift-nummeret, der står øverst på kontrolafgiften.
Indsigelse skal ske skriftligt senest 10 dage efter udstedelse af kontrolafgiften.
Vær opmærksom på, at du ikke kan klage eller stille spørgsmål til din kontrolafgift over telefonen. Klager og spørgsmål skal altid foregå på skrift.
Her kan du læse om billetter udstedt af andre end FynBus.
Brug af andre billetudbydere
En Orange billet er en særlig billet med begrænsninger idet en Orange billet kun er gældende mellem DSB og Arriva-stationer, men ikke til bus, metro, lokal- og privatbane samt letbane.
I forbindelse med din bestilling hos DSB blev du gjort opmærksom på de særlige vilkår der gælder for produktet, og i forbindelse med købet af din billet har du accepteret betingelserne for din Orange billet, da et billetkøb i appen eller som print-selv kun kan finde sted ved accept af disse.
Rejser du på en DSB Orange-billet i FynBus' busser eller Odense Letbane, modtager du en kontrolafgift.
Læs mere om DSB Orange billetter
Indsigelse mod kontrolafgift
Hvis du ikke er enig i den kontrolafgift, du har modtaget, har du mulighed for at gøre indsigelse.
Husk at skrive kontrolafgift-nummeret, der står øverst på kontrolafgiften.
Indsigelse skal ske skriftligt senest 10 dage efter udstedelse af kontrolafgiften.
Vær opmærksom på, at du ikke kan klage eller stille spørgsmål til din kontrolafgift over telefonen. Klager og spørgsmål skal altid foregå på skrift.
Du kan benytte billetten til rejse i alle GoCollectives tog i Danmark samt i GoCollectives tog til Niebüll i Tyskland, men billetten er ikke gyldig til FynBus' busser og Odense Letbane.
I forbindelse med dit køb af GoCo OneDay-billetten i Rejsebillet-appen, bliver du gjort opmærksom på, at billetten kun er gyldig til GoColletives toge. Du accepterer handelsbetingelserne ved køb af billetten.
Rejser du på en GoCo OneDay-billet i FynBus' busser eller i Odense Letbane, modtager du derfor en kontrolafgift.
Læs mere om GoCo OneDay-billetten her.
Indsigelse mod kontrolafgift
Hvis du ikke er enig i den kontrolafgift, du har modtaget, har du mulighed for at gøre indsigelse.
Husk at skrive kontrolafgift-nummeret, der står øverst på kontrolafgiften.
Indsigelse skal ske skriftligt senest 10 dage efter udstedelse af kontrolafgiften.
Vær opmærksom på, at du ikke kan klage eller stille spørgsmål til din kontrolafgift over telefonen. Klager og spørgsmål skal altid foregå på skrift.