Skip til hoved indholdet
EN DE

Handicapkørsel

Som svært bevægelseshæmmet, blind eller svagtseende kan du få adgang til kollektiv trafik, når du eksempelvis skal besøge familie eller til fritidsaktiviteter. Også selvom du ikke kan benytte almindelige busser og tog.

Du kan nemlig igennem din kommune blive visteret til FynBus´ handicapkørselsordning. Du betaler selv en mindre del af kørslen, mens kommunen finansierer størstedelen.

Det er den kommune, du bor i, som visiterer dig til ordningen, mens du selv bestiller dine ture via internettet eller på telefon hos FynBus.

Nyttig viden om handicapkørsel

Handicapkørsel er et tilbud til svært bevægelseshæmmede og blinde eller stærkt svagtsynede borgere i alderen 18 og opefter.

Handicapkørsel er en samkørselsordning. Det betyder, at der kan være flere med i vognen, og at turen ofte er længere end den direkte vej fra A til B. Ved bestilling finder vi det tidspunkt, der ligger nærmest dit ønske for turens afgang. For at kunne koordinere med andre ture, må dit afhentningstidspunkt forskydes op til 15 min. før og 45 min. efter ønsket afhentningstidspunkt. 

Det er din bopælskommune, som skal godkende dig til handicapkørsel. Du kan se vilkårene for optagelse i handicapordningen på din kommunes hjemmeside.

Hvornår kan jeg køre?
Handicapkørsel omfatter kørsel til alle former for fritidsaktiviteter, familiebesøg, indkøb, kulturelle arrangementer osv. og kan benyttes alle ugens dage
Du kan anvende handicapkørsel søndag til torsdag i tidsrummet kl. 07-23 og fredag, lørdag og helligdage i tidsrummet kl. 07-02. 

Rejser i Region Syddanmark
Du kan rejse frit mellem 2 adresser i Region Syddanmark med de priser og regler, der er gældende for handicapordningen på Fyn.

Du behøver derfor ikke at arrangere anden transport end Flextrafik, hvis du skal til og fra den jyske del af 
Region Syddanmark.

Rejser i andre trafikselskaber
Du har mulighed for at rejse internt i alle regioner i Danmark med de priser og regler, du allerede kender fra FynBus. 

Bestillingsfristen er senest to timer før og tidligst 14 dage inden afhentning, og kørslen betales efter samme princip som en almindelig rejse med handicapordningen.

Interne rejser i andre regioner kan bestilles telefonisk ved FynBus’ Callcenter på 6311 2255 alle hverdage fra kl. 8.00-15.30.

Landsdækkende rejser
Du har mulighed for at foretage landsdækkende rejser. En landsdækkende rejse er en rejse, hvor du rejser mellem to landsdele og anvender tog eller bus. Flextrafik kan hjælpe dig med transporten til og fra stationer og stoppesteder og til og fra den adresse, du skal besøge.

Rejser med Flextrafik og tog eller bus skal bestilles mindst 14 dage før afrejse. 

Landsdækkende rejser bestilles telefonisk ved Fynbus Callcenter på 63 11 22 55 på hverdage i tidsrummet 8.00-15.30.

Prisen for din rejse afhænger af, hvor langt du skal rejse. 

  • Mindstepris pr. tur er 45 kroner (inkl. 10 km kørsel)
  • Du betaler 4,50 kr. pr. km udover de 10 km (op til 100 km). 
  • Du betaler maks. 170 kr. pr. tur

Hvis du bestiller via selvbetjening, kan du tilknytte et betalingskort, så betalingen trækkes automatisk i stedet for at betale i bilen. 
Bemærk: FynBus sender en faktura, hvis beløbet ikke kan trækkes på kortet. 

Ledsagere
Voksne betaler samme pris som brugeren. 
Børn (0-15 år) betaler halv pris. 

Gratis ledsager
Hvis du er visiteret til det, kører din ledsager gratis med.

Kæledyr (hund og kat)
Du kan gratis medbringe mindre dyr. Dyret skal være i en taske eller transportkasse under hele turen. 
Større dyr kan ikke medtages. 
Du kan gratis medtage en fører- eller servicehund. 

Selvbetjening
Du kan døgnet rundt bestille dine ture via appen Flextrafik (Google Play/App Store) eller selvbetjeningen på fynbus.flextrafik.dk

Første gang du bruger selvbetjeningen, skal du oprette dig som selvbetjeningsbruger med MitID og unik mail på fynbus.flextrafik.dk. Derefter kan du logge ind med email og selvvalgt kodeord eller med MitID på selvbetjeningssiden eller i appen ”Flextrafik”.

Ring til Flextrafik
Du kan bestille kørsel ved at ringe til Flextrafik på 6311 2255 (tast 1). 
Du kan ringe på hverdage fra kl. 07-19 samt kl. 8-18 i weekenden og på helligdage. 

Bestil mindst to timer før
Du skal være opmærksom på, at du skal bestille din kørsel mindst to timer før, du vil afsted og tidligst 14 dage før afrejse. 

Rejser med Flextrafik og tog
Betingelser for bestilling af lange og landsdækkende rejser med bil/liftbus og tog:

Bestil altid mindst 10 dage hverdage før afrejse. Du kan bestille op til to måneder i forvejen. 

Bemærk! Brevforsendelse af billetter og rejseplan kan forlænge bestillingsfristen. Vi anbefaler, at du får rejseplanen tilsendt via digital post og selv henter togbilletterne på stationen. 



Afbestil samme sted, som du har bestilt kørslen:

- Online på fynbus.flextrafik.dk eller via Flextrafik app.

- Ved at ringe til Flextrafik på 6311 2255.

- Afbestilling skal ske mindst én time før kørslen.

Med beskedservice ved du præcis, hvornår du skal holde dig klar. 

Er du tilmeldt Beskedservice, kan du få besked om din kørsel med flextrafik på SMS. Det kræver blot, at du giver dit samtykke til, at vi må kontakte dig i forbindelse med din kørsel.

Bestilling af julekørsel

Hvis du vil bruge handicapkørsel til julearrangementer, familiebesøg, kørsel juleaften og nytårsaften, skal du være opmærksom på, at der er særlige bestillingsfrister hos FynBus.

Skal du køre med handicapkørsel den 24., 25., 26. eller 31. december 2024 samt 1. januar 2025, skal du bestille din kørsel mellem d. 4. november og d. 29. november. 

Du bestiller din tur på 63112255 tryk 1 (kl. 8-16)

Du kan kun bestille kørsel til jul og nytår 2024 ved at ringe til os mellem d. 4. november og d. 29. november. 

Der kan ikke bestille kørsel til jul og nytår via selvbetjeningsløsningen fynbus.flextrafik.dk eller i app'en Flextrafik.

Afhentning

Ved kørsel på de ovenstående dage kan afhentnings- og afleveringstidspunktet forskydes med op til to timer før og to timer efter det ønskede afhentningstidspunkt. Du får det præcise tidspunkt at vide, når du bestiller.

Husk at være klar 30 minutter før det oplyste afhentningstidspunkt.

Ved spørgsmål er du velkommen til at kontakte Flextrafik på tlf. 63 11 22 55 tryk 1 alle hverdage fra kl. 07.00- 19.00. Weekend kl. 08.00-18.00.


Åbningstiderne hos Flextrafik på 63112255 til jul og nytår

I forbindelse med jul og nytår er der ændrede åbningstider på telefonerne:

  • 24. december lukket
  • 25. december og 26. december kl. 08.00-18.00
  • 31. december og 1. januar kl. 10.00-17.00


Landsdækkende rejser

Ved rejser til Jylland er det en forudsætning, at der benyttes handicapvenlige tog eller busser på så stor en del af rejsen som muligt. Der kan ikke bevilges handicapkørsel til hele rejsen. Den del af rejsen, der foretages med bus eller tog, skal du selv betale efter gældende takster. Kørsel til/fra tog/bus betales efter samme princip som en almindelig rejse med handicapkørsel. Landsdækkende rejser til den. 24. - 26., 31. december og 1. januar skal bestilles inden 1. december telefonisk ved Flextrafik på 63 11 22 55.

Der kan ikke benyttes landsdækkende rejser på Sjælland 24. - 26, 31. december og 1. januar.


Interne rejser i andre regioner

Du har mulighed for at rejse internt i alle regioner i Danmark med de priser og regler, du allerede kender fra FynBus.

Det er dog ikke muligt at foretage interne rejser på Sjælland den 24. - 26., 31. december og 1. januar.

Øvrige rejser skal bestilles senest to timer før og tidligst 14 dage inden afhentning og kørsel betales efter samme princip som en almindelig rejse med Flextrafik.

Interne rejser i andre regioner kan bestilles telefonisk ved Flextrafik på 63 11 22 55 (tryk 1) alle hverdag kl. 7.00-19.00. Weekend kl. 08.00-18.00.

Hjælpemidler
Det er muligt at medbringe kørestol, rollator eller andre ganghjælpemidler. Dette skal oplyses ved bestilling. 

Udover dit normale hjælpemiddel har du ret til at medbringe endnu et hjælpemiddel gratis. Ved bestilling på fynbus.flextrafik.dk eller via vores app ”Flextrafik” kan du vælge op til 2 hjælpemidler/services. 
Hvis dette ikke er tilstrækkeligt på en given tur, skal du bestille turen telefonisk.

Kørestol

Din kørestol må maks. måle 80 cm (bredde) x 140 cm (længde), og den samlede vægt for dig og kørestolen må ikke overstige 300 kg. Kørestolen skal også kunne fastspændes under kørslen med sikkerhedsselerne i liftvognen. Hvis kørestolen ikke kan fastspændes med liftvognens sikkerhedsseler, kan FynBus ikke tilbyde kørslen.

Bagage
Du må medbringe et stk. bagage. 

Chaufføren er behjælpelig med at håndtere bagage op til 11 kg. 

Medbringer du yderligere bagage, skal det oplyses ved bestilling, og der opkræves betaling svarende til din egenbetaling. Du eller din visiterede medhjælper skal selv kunne håndtere bagage over 11 kg. Der kan ikke medtages cykler.

Barnevogne og autosæder
Du skal selv medbringe en autostol eller selepude, hvis du har et lille barn med. 
Hvis du medbringer barnevogn, skal dette oplyses ved bestilling

Vi har overblik over al Flextrafik og handicapkørsel og vil altid forsøge at tilrette din tur og kontakte dig telefonisk, hvis vognen bliver forsinket.

Hvis du venter mere end 15 minutter* på din vogn, skal du ringe til FynBus Flextrafik på 63 11 22 55 (tast 2).

  • Hvis du efter aftale med Flextrafik vælger at vente på vognen, får du turen uden beregning.
  • Hvis du efter aftale med Flextrafik selv bestiller en taxa, kan du efterfølgende få beløbet refunderet.

*Eksempel på beregning af de 15 minutter:
Hvis afhentningstidspunkt er aftalt til kl. 14.00, kan flexbilen ankomme rettidigt senest kl. 14.15. Seneste afhentningstidspunkt inden Rejsegarantien kan træde i kraft er derfor 15 minutter senere, kl. 14.30.

Rejsegarantien gælder ikke, hvis du kommer for sent til eller fra fly, færger eller DSB- og GoCollective-tog.

Hvis du vil benytte FynBus' rejsegaranti, skal du sende en mail til os. For vejledning klik på linket nedenfor. 

Hvornår gælder rejsegarantien ikke? 

  • Når FynBus ikke har reel chance for at overholde afhentningstidspunktet, f.eks. under ekstreme vejrforhold (sne, isslag, kraftig blæst etc.)
  • Hvis der er arbejdsnedlæggelse.
  • Når FynBus har meldt ud på hjemmesiden og evt. via lokale medier mindst 24 timer før, at der vil være forsinkelser på flexkørsel. Eller når FynBus har ændret afhentningstidspunktet og varslet det.
  • Hvis du kommer for sent til eller fra andre transportformer. Rejsegarantien gælder kun rejser, du foretager med FynBus, og ikke den del af rejsen du ville have udført med andre trafikselskaber, fly eller færger. Det vil sige, hvis din flexkørsel er mere end 20 minutter forsinket, og du derfor ikke kan nå dit tog, så betaler FynBus kun taxi til togstationen, ikke den videre rejse til f.eks. København
  • I øvrigt i force majeure situationer.
Læs folder: Værd at vide om handicapkørsel

Videoguide: Bestil handicapkørsel via selvbetjeningen

Kontaktinformation

FynBus Kundecenter

Dannebrogsgade 10

5000 Odense C

Kontakt os

Det med småt