danish   german   United Kingdom Kontakt osOm FynBus
danishDansk
germanyDeutsch
united kingdomsEnglish
Udskriv

Coronavirus


Click here for information about coronavirus in English.


Husk mundbind i busser og Flextrafik

Du skal bruge mundbind eller visir, hvis du vil rejse med den kollektive trafik.

Du skal beholde mundbindet på under hele rejsen.

Kravet om mundbind eller visir gælder også på banegårde og busterminaler.

Det gælder for alle passagerer over 12 år, men nogle voksne vil af helbredsmæssige årsager kunne være undtaget fra kravet om mundbind eller visir.

Det er dit eget ansvar at medbringe mundbind eller visir. Du kan blive afvist eller bedt om at forlade bussen eller flextrafik-bilen, hvis du ikke anvender mundbind eller visir.

Kravet om mundbind/visir gælder også for chauffører.

  • Skal alle bære mundbind?

    Som udgangspunkt skal alle bære mundbind eller visir.


    Sundhedsstyrelsen oplyser, at der kan være følgende undtagelser:

    - Børn op til 12 år behøver ikke bære mundbind

    - Personer med vejrtrækningsbesvær, nedsat bevidsthedsniveau, eller personer med fysiske eller mentale svækkelser, som gør, at de ikke selv kan fjerne mundbindet, skal ikke bære mundbind.

    - Mundbind skal fjernes, hvis bæreren får svære gener og ubehag, som f.eks. vejrtrækningsbesvær, kvælningsfornemmelser m.v.

    - Mundbind kan fjernes, hvis man har brug for at spise eller drikke, indtage medicin, ved samtale med personer der mundaflæser osv.

    - Mundbind kan fjernes, hvis politiet skal foretage identifikation.

  • Hvad sker der, hvis jeg ikke har mundbind på?

    Chaufføren kan afvise dig, hvis du ikke har mundbind eller visir på.

    FynBus’ kontrollører kan også bede dig forlade bussen, hvis du ikke bærer mundbind eller visir. Hvis en passager skulle nægte at forlade transportmidlet, vil politiet blive tilkaldt.

    I flextrafikken kan chaufføren også afvise kunder, der ikke vil bruge mundbind eller visir.

Læs mere om reglerne hos Transportministeriet.

Læs mere om brug af mundbind hos Sundhedsstyrelsen.


Vi passer på hinanden

Vis hensyn og følg myndighedernes anbefalinger - også når du kører med kollektiv trafik. Du kan læse dem på coronasmitte.dk.

Er du syg eller formoder du, at du er smittet, skal du ikke rejse med bus, tog eller flextrafik.

Du kan selv være med til at begrænse smitterisikoen ved at medbringe din egen håndsprit og spritte af før og efter turen, og ved at hoste eller nyse i ærmet.


Undgå fordør og kontantbetaling
Du kan godt betale med kontanter i bussen, men vi anbefaler, at du i stedet bruger rejsekort, Mobilbillet eller køber din billet i vores webshop for at beskytte chaufføren.

I by- og regionalbusser, hvor du kan gå ind og ud ad alle bussens døre, anbefaler vi, at du benytter midterdøren eller bagdøren, medmindre du er nødt til at købe billet hos chaufføren.

Vi anbefaler desuden, at du undlader at sidde på de forreste sæder i bussen.


Hvordan kører busserne?

Fra fredag d. 10. december kører natbus-afgangene på de regionale ruter ikke, da regeringen har besluttet at lukke ned for nattelivet.

Vi forventer, at natbusserne kører igen fra fredag d. 5. februar 2022. Dette er dog afhængigt af, om myndighederne beslutter at forlænge restriktionerne for nattelivet.

Alle øvrige busser kører som normalt.


Ekstra rengøring i busserne

Vi har fokus på rengøring. Alle busser bliver gjort rene om natten, hvor der er ekstra fokus på rengøring af flader, som mange rører ved.

I de mest benyttede busruter gør vi ekstra rent i myldretiden. Når busserne ankommer til en række knudepunkter bliver holdestænger, stopknapper mm. desinficeret.


Vil du have refunderet din billet?

Har du ikke behov for at rejse, fx fordi du er sendt hjem, kan få refunderet den tilbageværende del af perioden på dit pendlerkort eller pendler kombi-kort uden gebyr. Kontakt Rejsekort Kundecenter på 7011 3333 for at få en tilbagebetaling af perioden. Du kan ikke få refunderet dit Ungdomskort, da ungdomsuddannelserne ikke er omfattet af nedlukninger.

I tilfælde af lokale nedlukninger pga. coronasmitte, fx af en uddannelsesinstitution, har du efterfølgende mulighed for at få refunderet dit Ungdomskort, hvis du ikke har rejst på det i nedlukningsperioden.

Kontakt FynBus’ kundecenter via denne formular.


Kan der ske ændringer?

Vi holder denne side opdateret, hvis der sker ændringer i anbefalinger eller regler.

Du kan også følge med på FynBus’ Facebook-side.

FynBus på Facebook


Har du brug for hjælp, kan du også finde os på Facebook.

Vi svarer på spørgsmål, og du kan få trafikinformation og nyheder.

Kundeservice på telefonen


Hvis der er noget, du ikke kan finde svar på, så er du velkommen til at ringe til os.

6311 2200

Skriv til os


Har du ris, ros eller noget, du gerne vil have svar på?

Så skriv endelig til os.

Skriv til FynBus