Handelsbetingelser for Ungdomskort
Juni 2024
Handelsbetingelser for Ungdomskort
Generelt om Ungdomskortet
Ungdomskort giver nem og billig adgang til den kollektive trafik. Ungdomskort er et rabatkort til den kollektive trafik for elever på ungdomsuddannelser og elever på videregående uddannelser (der er godkendt til SU), derudover til unge mellem 16 og 19 år, der ikke er i gang med en uddannelse.
Ungdomskort indeholder oplysning om rejsestrækning, periode samt personlige oplysninger (navn, adresse og fødselsdag).
Første bestilling af Ungdomskortet sker ved at søge om godkendelse via www.ungdomskort.dk. Herefter skal bestilling af Ungdomskortet ske via www.mitUngdomskort.dk.
Ved førstegangsbestilling vælger kunden om Ungdomskortet skal leveres i en app eller som et fysisk kort.
Vælger kunden et fysisk Rejsekort, leveres det med posten, ved fornyelse af en periode lægges denne elektronisk ud på Rejsekortet. Vælger kunden levering i app, skal kunden hente app’en RejseBillet på sin smartphone.
Ungdomskort er et selvbetjeningsprodukt og kan leveres i enten RejseBillet-app eller på et Rejsekort.
Ungdomskort på Rejsekort og i app’en RejseBillet ejes af Rejsekort & Rejseplan A/S, Automatikvej 1, 1., 2860 Søborg, CVR-nummer 27332072.
Misbrugte Rejsekort kan inddrages i henhold til Rejsekort & Rejseplan A/S’ kortbestemmelser. Læs mere på rejsekort.dk/det-med-smaat.
På rejsekort.dk/det-med-smaat under ”Beskyttelse af persondata” kan du læse mere om, hvordan dine persondata opbevares, hvad oplysningerne bliver brugt til, og hvad dine rettigheder er.
Betalingsmåder for Ungdomskort på Rejsekort
Hvis du har et Ungdomskort på Rejsekort, kan du vælge mellem at oprette en fornyelsesaftale eller betale
perioderne enkeltvis, kaldet engangsbetaling.
Fornyelsesaftaler kan oprettes med Dankort, Visa eller MasterCard. Ved engangsbetaling kan man anvende Dankort, VISA, Visa Elektron, Maestro eller MasterCard.
Fornyelsesaftale - kun for Ungdomskort på Rejsekort
Når du køber Ungdomskort på Rejsekort og vælger at indgå en fornyelsesaftale med Rejsekort & Rejseplan
A/S, accepterer du, at Rejsekort & Rejseplan A/S automatisk hæver betalingen for hver bestilt periode.
Betalingen for din nye periode hæves på det oplyste betalingskort ved første check ind på et blåt Rejsekortpunkt, efter perioden har ændret status til ”klar til check ind”, og du betaler for hele perioden, uanset hvornår du foretager det første check ind. Du kan se status for den bestilte periode på mitungdomskort.dk i fanen ”Dine Ungdomskort”. Perioden gøres klar til check ind 5 dage før næste periode starter, og derfor kan du opleve at næste periode hentes ned på dit ungdomskort op til 5 dage før perioden starter. Når perioden hentes ned på dit ungdomskort, bliver betalingen for perioden hævet på dit betalingskort.
Hvis der ikke er dækning på dit betalingskort, når fornyelsen af din periode sker, vil perioden blive fornyet
på dit ungdomskort og du få tilsendt en faktura. Denne faktura skal du betale inden betalingsfristen.
Personer under 18 år kan ikke selv oprette en betalingsaftale. De kan forny en periode via engangsbetaling
eller oprette en delt betalingsaftale med en voksen, fx forælder eller værge, på selvbetjeningen på
Rejsekort.dk.
For at kunne oprette en delt betalingsaftale kræver det, at Ungdomskortet på Rejsekortet er udstedt, da du skal oplyse rejsekortnummeret i oprettelsesforløbet, når du laver en delt betalingsaftale.
Ved betaling af Ungdomskort med betalingsaftale eller delt betalingsaftale betaler du for hele den bestilte periode, uanset hvornår i perioden du foretager det første check ind.
Hvis der går mere end 30 dage fra bestilling af en ny periode er foretaget via mitungdomskort.dk, til Ungdomskortet kommer i kontakt med rejsekortudstyr, annulleres den bestilte fornyelse.
Engangsbetaling - Ungdomskort på Rejsekort
Vælger du betalingsformen ”engangsbetaling”, vil du modtage en notifikation på sms og mail, når den nye periode kan betales. Du får besked 5 dage før, den nye periode skal starte. Du skal logge ind på mitungdomskort.dk og registrere et betalingskort. Betalingen for perioden trækkes, når du laver et check ind på rejsekortudstyr 5 timer efter (hvis du rejser med tog eller letbane) eller 24 timer (hvis du rejser med bus). Ved betaling af Ungdomskort betaler du hele den bestilte periode, uanset hvornår du laver et check ind. Hvis der går mere end 30 dage fra bestilling af en ny periode er foretaget via mitungdomskort.dk, til Ungdomskortet kommer i kontakt med rejsekortudstyr, annulleres den bestilte fornyelse.
Det er vigtigt, at du betaler for din nye periode senest 24 timer før, du skal bruge kortet. Du skal bestille næste periode senest 5 dage før, du skal bruge perioden.
Betalingsmåder for Ungdomskort på RejseBillet
Vælger du at få dit Ungdomskort leveret i app’en RejseBillet, kan du betale med MobilePay og betalingskort direkte i app’en.
Den nye periode låses for ændringer og vises på forsiden i RejseBillet 4 dage før perioden starter, hvor du kan betaler i app’en.
Når perioden er betalt i app’en, er den gyldig fra den dato, du har bestilt perioden til.
Gyldig periode - Ungdomskort på Rejsekort
For at gøre en bestilt periode aktiv, skal man lave et check ind på et blåt rejsekortpunkt. Ungdomskortet er nu gyldigt i den bestilte periode. Status på perioden ændrer sig fra ”klar til check ind” til ”udstedt” på mitungdomskort.dk.
Læs i øvrigt kortbestemmelserne for Ungdomskort, så du er klædt godt på til at bruge dit Ungdomskort, her: https://www.rejsekort.dk/Det-Med-Smaat#privat
Det første Ungdomskort - som Rejsekort
Det første Ungdomskort produceres, når du har bestilt Ungdomskortet og registreret et betalingskort på mitungdomskort.dk. Dette kan ses, når status for perioden ændrer sig til ”klar til check ind”. Det er vigtigt, at du betaler for dit Ungdomskort, når du får besked om, at perioden skal betales.
FynBus hæfter ikke for forsinket levering, der skyldes, at betalingen er sket senere end opfordret til. Der åbnes op for betalingen 10 dage før, perioden skal starte. Bestiller du i god tid, vil du først kunne betale 10 dage før, perioden skal starte. Du vil få en meddelelse på det oplyste mobilnummer og via mailadressen, du har registreret på din profil. Meddelelsen sendes, når der åbnes op for betaling.
Det første Ungdomskort - i app'en RejseBillet
Når du har gennemført bestillingen af Ungdomskortet på mitungdomskort.dk, skal du efterfølgende hente app’en RejseBillet ned på din smartphone. Første gang skal du validere dig med MitID for at få koblet dine bestillinger med app’en. Derudover skal du verificere din mailadresse. Når du vælger RejseBillet som leveringsmetode, vil din periode på Ungdomskortet være gyldig, når du har gennemført betalingen i app’en og gyldighedsperioden er startet.
Ændringer til dine bestillinger - Ungdomskort på Rejsekort
Ønsker du at ændre i dine bestillinger – fx slette en periode eller gøre perioden længere – skal dette gøres senest 6 dage, før perioden skal starte. Ellers bliver perioden låst for ændringer, og du kan kun annullere perioden. Du kan annullere perioden ved at trykke på ”vis detaljer” for den pågældende periode, du ønsker at annullere. Herefter får du mulighed for at trykke på ”annuller”.
Er periodens status ”klar til check ind” har du ikke mulighed for at annullere perioden. Du kan dog bede om at få refunderet perioden. Se hvordan længere nede.
Perioden skal være på mindst 30 dage og kan maksimalt være 120 dage.
FynBus kan ikke ændre din bestilling af Ungdomskortet, og det er dit eget ansvar, at du bestiller til dit behov.
Ændringer til din bestillinger - Ungdomskort i RejseBillet
Ønsker du at ændre i dine bestillinger – fx slette en periode eller gøre perioden længere – skal dette gøres senest 5 dage, før perioden skal starte. Ellers bliver perioden låst for ændringer, og du kan kun annullere perioden. Du kan annullere perioden ved at trykke på ”annuller kort” i menupunktet ”Ungdomskort” på forsiden i RejseBillet. Har du betalt for periode, har du ikke mulighed for at annullere perioden. Du kan dog bede om at få refunderet perioden. Se hvordan længere nede.
Perioden skal være på mindst 30 dage og kan maksimalt være 120 dage.
FynBus kan ikke ændre din bestilling af Ungdomskortet, og det er dit eget ansvar, at du bestiller til dit behov.
Refusion af Ungdomskort - på et Rejsekort
Kortets restværdi refunderes mod et gebyr svarende til 8 dage. Ved refusion skal du kontakte FynBus, som vil igangsætte en tilbagebetaling af perioden. Der er et tilbagebetalingsgebyr svarende til 8 dages egenbetaling. Vil du undgå at betale gebyret, skal du slette den kommende periode senest 11 dage før, perioden skal starte. Er perioden ikke startet, når du beder om refusion, får du hele beløbet tilbagebetalt.
Når du beder om refusion af Ungdomskort, skal du være opmærksom på, at dit Ungdomskort bliver spærret og ikke kan bruges fremover. Skal du bruge et Ungdomskort igen, skal du bestille et nyt på mitungdomskort.dk.
Refusion af Ungdomskort - i RejseBillet
Kortets restværdi refunderes mod et gebyr svarende til 8 dage. Er perioden ikke startet, får du hele beløbet retur.
Hvis du ønsker at refundere en betalt periode, skal du gå ind i app’en RejseBillet og vælge ”tidligere køb”. Her skal du vælge det aktuelle kort – og trykke ”refundér”. Du skal godkende, at du laver refusionen. Du modtager en mail på den mailadresse, som du har oplyst i app’en. Pengene sendes tilbage til det betalingskort eller den mobilepay-konto du brugte til at gennemføre købet med.
Vær opmærksom på at en refusion af en periode også medfører at eventuelle praktikkort annulleres.
Brug af Ungdomskortet - på et Rejsekort
Når du rejser med bus i FynBus’ område på et Ungdomskort, skal du checke ind og checke ud. Rejser du med toget på Fyn, skal du kun lave et check ind, når din periode skal fornyes. FynBus anbefaler dog, at du altid laver et check ind og check ud for at sikre, at din periode er gyldig. Rejser du udenfor Fyn, skal du have dit Ungdomskort med. Buschaufføren og kontrollørerne kan se, om dit Ungdomskort er betalt, og du dermed kan få billetten til reduceret pris uden for Fyn. Se mere på Ungdomskort.dk.
Brug af Ungdomskortet - i RejseBillet
Når du har gennemført betalingen i RejseBillet, og perioden er startet, skal du blot sikre dig, at du har strøm på din mobiltelefon. Møder du en kontrollør, skal du fremvise din telefon med den gyldige periode til kontrolløren. Hvis der ikke er strøm på din telefon, eller din periode ikke er gyldig, kan du risikere at få en kontrolafgift.
Praktik eller forlagt undervisning - særligt for Ungdomskort på Rejsekort
Du har mulighed for at bestille et ekstra Ungdomskort gratis, hvis du i forbindelse med din uddannelse skal i praktik, eller du skal følge undervisning et andet sted end på din uddannelses primære adresse. Læs mere om hvilke krav, der er til at få et ekstra Ungdomskort på Ungdomskort.dk – her søger du også om godkendelse til praktik/forlagt undervisning af praktikstedet/undervisningsstedet.
For at kunne få det ekstra Ungdomskort gratis, kræver det, at du betaler for dit primære Ungdomskort hos FynBus. Du skal derfor lave et check ind med dit primære Ungdomskort for at aktivere perioden, også selvom du har modtaget et ekstra Ungdomskort fra DSB. For at der kan udstedes et ekstra Ungdomskort, skal du være godkendt i mindst 30 dage hos praktikstedet/forlagt undervisning. Betaler du ikke for dit primære Ungdomskort, forbeholder FynBus sig retten til at eftersende en faktura til dig på det skyldige beløb.
Praktik eller forlagt undervisning - særligt for Ungdomskort i RejseBillet
Du har mulighed for at bestille et ekstra Ungdomskort gratis, hvis du i forbindelse med din uddannelse skal i praktik, eller du skal følge undervisning et andet sted end på din uddannelses primære adresse. Læs mere om hvilke krav, der er til at få et ekstra Ungdomskort på Ungdomskort.dk – her søger du også om godkendelse til praktik/forlagt undervisning af praktikstedet/undervisningsstedet.
For at kunne få det ekstra Ungdomskort gratis, kræver det, at du betaler for dit primære Ungdomskort hos FynBus. For at der kan udstedes et ekstra Ungdomskort, skal du være godkendt i mindst 30 dage hos praktikstedet/forlagt undervisning. Betaler du ikke for dit primære Ungdomskort i app’en, risikerer du at dit praktikkort annulleres. FynBus forbeholder sig retten til at eftersende en faktura til dig på det skyldige beløb.
Vælger du at annullere eller refunderer en periode i RejseBillet, og du samtidig har en periode på et praktikkort, vil dit praktikkort blive annulleret. Du har derfor ikke mulighed for at rejse på dit praktikkort.
Bortkomst - Ungdomskort på Rejsekort
Såfremt du mister dit kort, har du mulighed for at få udstedt et erstatningskort. Erstatningskortet bestiller du via din profil på mitungdomskort.dk under fanebladet ”Dine Rejsekort”.
Som en service tilbyder FynBus at lave en midlertidig billet, som du kan køre på, indtil dit erstatningskort er kommet med posten. Vær opmærksom på, at denne midlertidige billet kun gælder til busserne på Fyn og letbanen i Odense. Det er et krav at du har betalt for perioden den midlertidige billet skal dække. Du skal kontakte FynBus på tlf. 6311 2200, tast 2 for ”Ungodmskort og andre billetter” for at få lavet en midlertidig billet. Se www.FynBus.dk for åbningstiden. Den midlertidige billet udstedes kun, når betalingen er registreret i den bestilte periode.
Bestilling af erstatningskort - særligt for Ungdomskort på Rejsekort
Har du betalingsaftale og bestiller et erstatningskort, skal du være opmærksom på, at beløbet for næste periode trækkes automatisk via din betalingsaftale, når erstatningskortet er lavet og sendes med posten.
Har du bestilt et erstatningskort i en periode, der har status ”Udstedt”, vil perioden blive overført til erstatningskortet, og du skal først betale for næste periode.
Bestiller du et erstatningskort til en periode, der har status ”klar til check” eller ”bestilt”, vil du få en meddelelse, når du skal betale for perioden. Meddelelsen vil komme, når erstatningskortet er lavet og afsendt med posten.
Ny telefon - Ungdomskort på RejseBillet
Hvis du mister din telefon, eller får en ny telefon, kan du gendanne din bruger i RejseBillet på den nye telefon og få adgang til dit Ungdomskort. Det er vigtigt, at du indtaster den mailadresse, som du brugte, da du oprettede dig i RejseBillet.
Ændring af leveringsform
Hvis du har et ungdomskort på rejsekort og ønsker at få ungdomskortet i RejseBillet i stedet for (eller omvendt), kan du ændre leveringsformen på din profil på mitungdomskort.dk. Ændringen af leveringsformen slår igennem til den efterfølgende periode.
Vær opmærksom på, at der er leveringstid på det fysiske ungdomskort, hvis du ikke tidligere har haft et.
Opsigelse af kundeforhold
Såfremt du ønsker at opsige dit kundeforhold, skal dette ske ved at gå ind på mitungdomskort.dk og slette
din profil. Dette gør du under fanebladet ”Dine oplysninger”. Det skal gøres senest 11 dage før, næste
periode starter. Sletningen kan kun ske, hvis du ikke har nogle låste perioder liggende. Du skal derfor sørge
for at slette alle perioder.
Leveringsbetingelser - Ungdomskort på Rejsekort
Dit første Ungdomskort leveres med posten. Fornyelser lægges elektronisk ud på kortet.
Kort leveres kun til Danmark (ekskl. Færøerne og Grønland). Når kortet er produceret, leveres det ved postforsendelse, som tager 5 arbejdsdage ifølge Post Nords leveringsbetingelser. FynBus påtager sig ikke ansvar for forsinkelse fra postvæsnets side eller bortkommet forsendelse.
Hvis kortet ikke er modtaget inden første gyldighedsdato, skal du kontakte FynBus hurtigst muligt.
Fortrydelsesret
Der er ingen fortrydelsesret ved køb af Ungdomskort. Den 14-dages fortrydelsesret, som forbrugeraftaleloven fastsætter for mange onlinekøb, gælder ikke ved billetsalg. Dette følger af lovens § 1, stk. 4, nr. 4 (”Loven gælder ikke for aftaler om personbefordring, dog med undtagelse af §§ 12 og 31”).
Priser
Prisen for Ungdomskort er fastsat i Bekendtgørelsen om Ungdomskort og reguleres én gang årligt, normalt i januar. Information om pris findes på Ungdomskort.dk/priser.
Der tages forbehold for force majeure samt trykfejl.
En betalingsaftale skal ikke skiftes ved ændringer i priser og afgifter. Du er forpligtet til at betale den forhøjede pris, medmindre du annullerer dine bestillinger.
Forsendelsesgebyr
Der er intet gebyr for denne ordning.
Ændringer af oplysninger
Hvis du ønsker at ændre kontaktoplysninger, betalingsmåde eller betalingskort for dit Ungdomskort, skal du
benytte mitUngdomskort.dk. Ændringerne skal foretages senest 11 dage før næste periode.
Henvendelse til FynBus
Ved fejl, mangler eller evt. udeblevne leverancer bedes henvendelse rettet via telefon eller e-mail til:
FynBus
Dannebrogsgade 10
5000 Odense C
Tlf.: 6311 2200, tast 2
Mail: fynbus@fynbus.dk