?
 

Fynbus.dk benytter cookies for at forbedre din oplevelse.

Klik her for at læse mere  
    Kontakt osOm FynBus
Dansk
Deutsch
English
Udskriv

Om Rejsekort


Du kan bruge rejsekort i alle vores busser.

Besøg www.rejsekort.dk for generel information om rejsekort.

Vigtigt! Husk, at du skal medbringe Nem-ID eller to slags ID (fx kørekort og sundhedskort), hvis du skal have hjælp til at bestille et rejsekort i vores kundecentre.


  • Hvordan får jeg et rejsekort?

    Du bestiller et rejsekort på www.rejsekort.dk eller du kan købe et rejsekort hos et af salgsstederne. Her kan du finde salgsstederne:

    http://www.rejsekort.dk/koeb-rejsekort/salgssteder.aspx

    Husk at du skal medbringe NemID, hvis du skal have hjælp på et salgssted.

    Oplever du udfordringer med bestillingen, kan du kontakte Rejsekort Kundercenter på telefon 7011 3333 (Hverdage kl. 08-18 samt lørdage kl. 10-15).

  • Jeg har endnu ikke fået de 50 kr., FynBus har reklameret med?

    Hvis du, som aktiv FynBus-kunde*, har bestilt dit rejsekort personligt eller flex i perioden 2. januar - 31. marts 2017 via www.fynbus.dk/rejsekort, bliver der indsat 50 kroner på dit rejsekort, første gang du laver et check-ind på en rejsekortstander.

    Du kan derfor ikke se beløbet via selvbetjeningen på www.rejsekort.dk, før du har lavet et check-ind.

    Du kan højst få overført 2 gange 50 kr. pr. cpr-nr.

    50 kr. for ét voksen KVIKkort/turkort/værdikort og 50 kr. for ét børne KVIKkort.

    *En aktiv kunde er en kunde, der i perioden 1. september 2016 til 31. januar 2017 har bippet sit buskort 5 gange eller haft en betalt periode hos FynBus.

    Har du ikke brugt dit buskort 5 gange eller haft en betalt periode mellem 1. september 2016 og 31. januar 2017, får du ikke 50 kr. indsat på dit rejsekort af FynBus i forbindelse med bestillingen.

  • Hvad koster det at anskaffe sig et rejsekort?

    På nuværende tidspunkt er der fem forskellige rejsekort typer:

    Rejsekort personligt: Koster 50 kr. i anskaffelse - herefter betaler du kun for dine rejser.

    Rejsekort flex: Koster 50 kr. i anskaffelse - herefter betaler du kun for dine rejser.

    Rejsekort anonymt: Koster 80 kr. i anskaffelse - herefter betaler du kun for dine rejser.

    Pendlerkort: Koster 50 kr. i anskaffelse.

    Pendler Kombi: Koster 50 kr. i anskaffelse.

  • Hvor lang tid går der, fra jeg har bestilt mit rejsekort, til jeg modtager det?

    Hvis du køber dit rejsekort med betalingskort på nettet, bliver rejsekortet typisk produceret dagen efter det er bestilt og sendes herefter med posten. Det tager typisk 5 arbejdsdage fra du bestiller dit kort, til du modtager det. For nogle kundetyper samt for bestillinger foretaget uden betalingskort, går der dog 2 uger.

    Bestiller du dit rejsekort i FynBus Kundecentre, kan du få kortet med det samme.

    Besøg www.rejsekort.dk for mere information.

  • Kan jeg stadig medtage børn under 12 år med et rejsekort?

    De nuværende rejseregler angående børn gælder stadig, når rejsekortet er indført på Fyn. Det betyder følgende:

    Hver betalende voksen/pensionist kan gratis medtage op til 2 børn under 12 år. Hvert betalende barn kan gratis medtage ét barn under 12 år

  • Hvad vil det koste at rejse på rejsekort?

    Du kan finde prisen for din rejse på vores prisberegner:

    http://fynbus.dk/rkprisberegner

    Forudbetaling ved start af rejse:

    Voksen - Rejsekort personligt: 25 kr.

    Voksen - Rejsekort flex: 25 kr.

    Voksen - Rejsekort anonymt: 70 kr.

    Barn - Rejsekort personligt: 12.50 kr.

    Barn - Rejsekort flex: 12.50 kr.

    Barn - Rejsekort anonymt: 35 kr.

    Pensionist: 25 kr.

    Ung: 25 kr.

    Handicap: 12.50 kr.

    Cykel - Rejsekort personligt: 13 kr.

    Cykel - Rejsekort flex: 13 kr.

    Cykel - Rejsekort anonymt: 13 kr.

    Hund - Rejsekort personligt: 12.50 kr.

    Hund - Rejsekort flex: 12.50 kr.

    Hund - Rejsekort anonymt: 35 kr.

  • Kan jeg få pensionistrabat på rejsekort?

    ja, folkepensionister og førtidspensionister kan få pensionistrabat på rejsekort. Efterlønsmodtagere kan ikke få pensionistrabat.

    Pensionistrabatten gælder kun på produkterne Rejsekort personligt, Pendlerkort og rejsekort med Pendler Kombi.

    Du kan bestille dit rejsekort med pensionistrabat her: www.rejsekort.dk

  • Kan jeg stadig få et periodekort, når FynBus skifter til rejsekort?

    Ja, du kan selvfølgelig stadig få et periodekort hos FynBus, hvor du kan rejse på en fast strækning til en fast pris.

    FynBus periodekort er nu afløst af produkterne Pendlerkort og rejsekort med pendler kombi. Du kan læse mere om de to nye periodekort her.

  • Hvordan vil jeg kunne betale, hvis jeg ikke har et rejsekort?

    Når rejsekort er indført på Fyn, erstatter det alle nuværende elektroniske produkter.

    Du vil også kunne få rejsekort som periodekort.

    Når rejsekort er indført, kan du stadig købe enkeltbilletter via din smartphone, via sms, eller ved at betale kontant i bussen.

    Enkeltbilletter vil dog ligesom i dag være den dyreste måde at rejse på, så det kan godt betale sig at bestille et rejsekort.

  • Har du glemt at checke-ud på dit rejsekort?

    Hvis du har glemt at checke-ud på dit rejsekort, kan du indmelde et check-ud efterfølgende - dog senest 5 dage efter hændelsen. Du har to muligheder for at indmelde dit glemte check-ud.

    • Du kan indmelde dit glemte check-ud via www.checkud.rejsekort.dk. Du skal bruge NEM-id til at logge-ind.
    • Du kan indmelde dit glemte check-ud via appen "Check Udvej", der findes til android og iPhone.

    Check Udvej appen til Android kan downloades her:

    Check Udvej appen til iPhone kan downloades her:

  • KVIKkort - hvad sker der med det?

    Fra 1. juni 2017 findes KVIKkortet ikke længere som produkt og er erstattet af rejsekort. Det gælder både almindelige KVIKkort og Børne KVIKkort.

    Vi vil anbefale dig at skifte til et rejsekort personligt eller rejsekort flex.

    Hvis du har brug for at se din rejsehistorik eller dine regninger for KVIKkortet, kan du stadig logge ind på Kortsalg.dk

  • Skal jeg selv afmelde mit KVIKkort?

    Nej, det er ikke nødvendigt.

    Alle KVIKkort stopper med at virke d. 1. juni 2017.

    Husk, at du betaler ikke noget abonnement på et KVIKkort. Du betaler kun for de ture, du har kørt på dit KVIKkort.

  • Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan komme til at checke ud?

    Hvis rejsekortudstyret er i stykker, og du ikke kan komme til at checke ud med dit rejsekort, kan du gøre følgende:

    Du kan foretage check ud via appen ”Check Udvej” eller via rejsekortets hjemmeside. Det skal ske inden 10 dage fra foretaget rejse.

    Eller…

    Kontakt Rejsekort Kundecenter på tlf. 70 11 33 33.

    Læs mere på: http://www.rejsekort.dk/check-udvej

  • Turkort - hvad sker der med det?

    14. januar 2017 er sidste dag, hvor det er muligt at fylde et Turkort op. Det vil være muligt at bruge Turkort i busserne til og med 31. maj 2017.

    Fra 1. juni 2017 findes Turkortet ikke længere som produkt og er erstattet af rejsekort.

    FynBus anbefaler nuværende Turkort kunder at skifte til et rejsekort personligt eller rejsekort flex. Begge produkter kræver, at man registrerer sig med sit cpr-nummer. Det er også muligt at købe et rejsekort anonymt, hvor det ikke er nødvendigt at registrere sit cpr-nummer.

    FynBus anbefaler ikke rejsekort anonymt, da det ikke er muligt at opnå samme gode rabatter på dette produkt som med et rejsekort personligt eller rejsekort flex.

    Frem til og med 31. marts 2020 er det muligt at få tilbagebetalt depositum for ens Turkort.

    Restbeløb på Turkort tilbagebetales til og med 14. januar 2018. Tilbagebetalingen sker igennem FynBus kundecentre eller via denne blanket, som sendes til FynBus, Dannebrogsgade 10, 5000 Odense C.

    Mister du dit Turkort efter d. 14. januar 2017, er det ikke muligt at få et nyt. Du skal i stedet bestille et rejsekort.

  • Storkunde-KVIKkort - hvad sker der med det?

    14. januar 2017 er sidste dag, hvor det er muligt at bestille et Storkunde-KVIKkort. Det vil være muligt at bruge Storkunde-KVIKkort i busserne til og med 31. maj 2017.

    Fra 1. juni 2017 findes Storkunde-KVIKkort ikke længere som produkt og bliver erstattet af en anden løsning.

    Har du i dag et storkunde-KVIKkort, så skal du fortsætte som man plejer. Så snart der mere information om produktet, der erstatter Storkunde-KVIKkortet, vil du høre nærmere fra FynBus.

  • Værdikort - hvad sker der med det?

    15. februar 2017 er sidste dag, hvor det er muligt at fylde penge på et Værdikort. Det vil være muligt at bruge Værdikort i busserne til og med 31. maj 2017.

    Fra 1. juni 2017 findes Værdikortet ikke længere som produkt og er erstattet af rejsekort.

    FynBus anbefaler nuværende Værdikort kunder at skifte til et rejsekort personligt eller rejsekort flex. Begge produkter kræver, at man registrerer sig med sit cpr-nummer. Det er også muligt at købe et rejsekort anonymt, hvor det ikke er nødvendigt at registrere sit cpr-nummer.

    FynBus anbefaler ikke rejsekort anonymt, da det ikke er muligt at opnå samme gode rabatter på dette produkt som med et rejsekort personligt eller rejsekort flex.

    Frem til og med 31. marts 2020 er det muligt at få tilbagebetalt depositum for Værdikort samt eventuelt restbeløb på kortet. Det kan du i et af vores kundecentre eller via denne blanket, som sendes til FynBus, Dannebrogsgade 10, 5000 Odense C.

    Mister du dit Værdikort efter d. 14. januar, er det ikke muligt at få et nyt. Du skal i stedet bestille et rejsekort.

  • Skolekort - hvad sker der med det?

    Skolekortet bliver erstattet af et rejsekort skolekort. Skolerne vil, som i dag, kunne bestille for et helt skoleår på én gang.

    Overgangen til Skolekort på rejsekort vil ske i løbet af foråret 2017 med virkning fra skoleåret 2017/2018.

    Det nuværende FynBus skolekort er gyldigt i bussen indtil sidste skoledag før sommeferien 2017.

  • Ungdomskort - hvad sker der med det?

    Har du i dag et FynBus Ungdomskort, kan du rejse på det frem til og med d. 31. juli, såfremt du har bestilt juli med på mitungdomskort.dk. Fra 1. juni skal du medbringe din kvittering for gyldig periode, som du skal vise sammen med dit ungdomskort, når du stiger på bussen eller toget. Du kan printe kvitteringen eller vise den til chaufføren på en læsbar skærm - fx en mobiltelefon.

    Hvis du ikke har din kvittering med i bussen, så kan du ikke rejse på dit Ungdomskort. Du skal derfor købe en anden billet.

    Så snart vi har en afklaring på, hvad der sker med ungdomskortet fra 1. august, melder vi det ud til alle Ungdomskort-kunder.

  • Periodekort - hvad sker der med det?

    Den sidste dag, hvor det er muligt at købe en periode på 30 dage til et FynBus-periodekort, er den 2. maj 2017. Det vil sige, at perioden løber til og med 31. maj 2017.

    Fra 1. juni 2017 findes det nuværende FynBus-periodekort ikke længere. Periodekortet erstattes af to rejsekort fastprisprodukter.

    Det bliver muligt at bestille et rejsekort periodekort fra 1. april 2017.

    Der bliver udbudt to varianter af rejsekort fastprisproduktet:

    • Pendlerkortet, hvor du betaler for ubegrænset rejser mellem to zoner. Du kan kun bruge pendlerkortet i de zoner, du vælger.
    • Pendler Kombi, hvor du betaler for ubegrænset rejser mellem to zoner. Samtidig har du mulighed for at rejse udenfor disse zoner ved at betale særskilt for disse ture via saldoen på rejsekortet.

    Læs mere om Pendlerkortet og Pendler Kombi her.

    Bestiller du et pendler kombi i perioden 1. april til 31. maj 2017, så vil FynBus indenfor 8 uger tanke dit rejsekort op med 50 kr., som du kan rejse for på rejser udenfor dit faste område. Og bestiller du et pendlerkort i nævnte periode, så vil FynBus indenfor 8 uger sætte 50 kr. ind på din Nem-konto.

    Har du i dag et periodekort, kontakter FynBus dig via mail angående overgangen til rejsekort.

    Fra 15. januar 2017 er det ikke længere muligt at lave et weekend-tilkøb på et FynBus periodekort.

  • Odense Kort- hvad sker der med det?

    Den sidste dag, hvor det er muligt at købe en periode på 30 dage, er den 2. maj 2017. Det vil sige, at perioden løber til og med 31. maj 2017.

    Fra 1. juni 2017 findes det nuværende Odense Kort ikke længere. Odense Kortet erstattes af et rejsekort fastprisprodukt.

    Der bliver udbudt to varianter af rejsekort fastprisproduktet:

    • Pendlerkortet, hvor du betaler for ubegrænset rejser mellem to zoner. Du kan kun bruge pendlerkortet i de zoner, du vælger.
    • Pendler Kombi, hvor du betaler for ubegrænset rejser mellem to zoner. Samtidig har du mulighed for at rejse udenfor disse zoner ved at betale særskilt for disse ture.

    Læs mere om Pendlerkortet og Pendler Kombi her.

    Har du i dag et Odense Kort, kontakter FynBus dig via mail angående overgangen til rejsekort.

  • Erhvervskort - hvad sker der med det?

    Har du et Erhvervskort hos FynBus, vil du inden længe modtage en mail med besked om, at dit Erhvervskort er blevet forlænget til og med 30. september 2017.

    Fra 1. juni afmonterer vi det gamle billetudstyr i busserne, og det er derfor ikke muligt at bippe kortet i busserne. Det er derfor vigtigt, at du medbringer den kvittering fra 1. juni, som du modtager på mail, som bevis for betalingen. Den kan enten printes eller fremvises på din mobiltelefon.

    Hvis du ikke har din kvittering med i bussen, kan du ikke rejse på dit erhvervskort. Du skal derfor købe en anden billet.

  • 10+2-ordningen - hvad sker der med den?

    I dag kan kunder, der tilmelder sig FynBus’ 10+2-ordning, få 2 betalingsfrie måneder på deres periodekort, hvis de har betalt uafbrudt i 10 måneder via betalingsservice.

    Rejsekort kan ikke betales via betalingsservice. Derfor bliver det ikke muligt at tilbyde 10+2-ordningen på rejsekortet.

    10+2-ordningen bliver lukket ned 31. maj 2017.

    Tilmelding for nye kunder kan ske senest 31. oktober 2016, hvor en kunde kan nå at betale for 6 måneder. Alt efter hvor mange måneder du har betalt for dit periodekort, når vi når maj 2017, vil din optjente rabat blive udbetalt til din nem-konto i juni 2017.

    Periodekort-kunder på 10+2-ordningen anbefales at vælge et rejsekort fastprisprodukt.

    Der bliver udbudt to varianter af rejsekort fastprisproduktet:

    • Pendlerkortet, hvor kunden betaler for ubegrænset rejser mellem to zoner. Pendlerkortet kan kun bruges i de valgte zoner.
    • Pendler Kombi, hvor kunden betaler for ubegrænset rejser mellem to zoner, og samtidig har muligheden for at rejse udenfor disse zoner ved at betale særskilt for disse ture.

    Pendlerkortet og pendler kombi kan bestilles via www.rejsekort.dk fra d. 1. april 2017. Du kan læse mere om produkterne her.

    Bestiller du et pendler kombi i perioden 1. april til 31. maj 2017, så vil FynBus indenfor 8 uger tanke dit rejsekort op med 50 kr., som du kan rejse for på rejser udenfor dit faste område. Og bestiller du et pendlerkort i nævnte periode, så vil FynBus indenfor 8 uger sætte 50 kr. ind på din Nem-konto.

    Har du i dag en 10+2-ordning, kontakter FynBus dig via mail angående overgangen til rejsekort.

  • Kan jeg stadig køre i hele Odense for 10 kroner?

    Odenses By- og Kulturudvalg besluttede i 2016, at den særlige Odense-rabat, der har gjort det muligt for Odense-borgere at køre i hele Odense for 10 kroner på et KVIKkort eller værdikort afskaffes pr. 15. januar 2017 i forbindelse med FynBus takstskifte.

    Det betyder, at Odense-borgerne nu kommer til at betale det samme som resten af Fynboerne, når de benytter busserne i Odense.

    Du finder taksterne for 2017 her:

    https://www.fynbus.dk/filarkiv/Find%20den%20rigtige%20billet/Takstfolder_januar2017_WEB.pdf

  • Omstigning på Rejsekort vs. KVIKkort

    Din omstigningstid afhænger af, hvor mange zoner du rejser.

    KVIKkort:

    På en 2-zoners rejse på et KVIKkort har du gratis omstigning i 1 time. Det vil sige, at du skal bippe-ind i den sidste bus, inden der er gået 1 time, hvorefter du kun betaler for 1 rejse.

    Rejsekort:

    For samme rejse på et rejsekort gælder følgende:

    • En 2-zoners rejse må max vare 1 time fra første check-ind, til at du har lavet et check-ud.
    • Varer din 2-zoners rejse mere en 1 time, betaler du for flere zoner i henhold til reglen for tidsgyldighed (se tabel nedenfor)

    Eksempel på en 2-zoners rejse fra Agedrup til Rosengårdcentret:

    1. Du checker-ind i bussen i Agedrup
    2. Du checker-ind igen i rute 41-42 på OBC mod Rosengårdcentret.
    3. Du checker-ud ved Rosengårdcentret

    Tager turen fra Agedrup til Rosengårdcentret mindre end 1 time, koster rejsen normalpris for en 2-zoners rejse inkl. omstigningen. Varer turen over en 1 time (også selv om du kun har rejst 2 zoner), betaler du i henhold til reglen for tidsgyldighed. Tager turen fx 1 time og 13 minutter, betaler du for 3 zoner i stedet for 2, fordi din rejsetid overstiger den maksimale rejsetid for en 2-zoners rejse.

    Laver du et check-ud i en bus, men checker-ind igen på dit rejsekort indenfor 30 minutter, vil det tælle som en fortsat rejse. Det betyder, at rejsekort-systemet annullerer dit tidligere check-ud, så du i stedet betaler for én samlet rejse i stedet for 2 separate rejser.

    Antal Zoner Maksimal rejsetid (timer)
    1 01:00
    2 01:00
    3 01:15
    4 01:30
    5 01.45
    6 02:00
    7 02:15
    8 02:30
    9 02:45
    10 03:00
    11 03:15
    12 03:30
    13 03:45
    14 04:00

  • Fandt du ikke, hvad du ledte efter?

    Fandt du ikke, hvad du ledte efter? - så tøv endelig ikke med at skrive til os :)

    Skriv dit spørgsmål til rejsekort@fynbus.dk, så vender vi tilbage hurtigst muligt.

    Du kan også ringe til vores Rejsekort Kundecenter på hverdage fra 08.00-18.00 samt lørdage fra 10-15.

    Du fanger os på telefonnummer 7011 3333.

FynBus på Facebook


Har du brug for hjælp, kan du også finde os på Facebook.

Vi svarer på spørgsmål, og du kan få trafikinformation og nyheder.

Skriv til os


Har du ris, ros eller noget, du gerne vil have svar på?

Så skriv endelig til os.

Ris og ros