Fynbus.dk benytter cookies for at forbedre din oplevelse.

Klik her for at læse mere  
    Kontakt osOm FynBus
Dansk
Deutsch
English
Udskriv

Om Rejsekort


Fra d. 15. januar 2017 kan du bruge rejsekort i alle vores busser. Frem til denne dato kan du benytte FynBus' nuværende produkter - se mere her.

Besøg www.rejsekort.dk for generel information om rejsekort.

FynBus´ bestyrelse har besluttet, at aktive FynBus-kunder ikke skal have udgifter ved at gå fra et FynBus-kort til rejsekort. Se mere under "Hvad koster det at anskaffe sig et rejsekort?"

Vigtigt! Husk at du skal medbringe NemID, hvis du skal have hjælp til at bestille et rejsekort i vores kundecentre eller i vores rejsekortbus.

  • Hvorfor vælger FynBus rejsekort?

    Når FynBus går over til rejsekort, bliver kortet landsdækkende. Derfor kan man fra 15. januar 2017 benytte den samme billet i den kollektive trafik i hele landet, med undtagelse af Bornholm. Det vil naturligvis gøre det lettere at være passager i den kollektive trafik i Danmark.

    Desuden er vores nuværende billetsystem ved at være forældet, så vi skal have et nyt. Vi mener, at det er naturligt at vælge rejsekort, da det er en fleksibel billet, som er let at bruge i det daglige.

  • Hvornår kan jeg bruge rejsekort i busserne?

    Du kan bruge rejsekort i alle FynBus busser fra 15. januar 2017

    De nuværende elektroniske kort vil stadig kunne benyttes i en overgangsperiode efter 15. januar 2017.

    31. marts 2017 bliver den sidste dag, hvor det er muligt at bruge KVIKkort, turkort og værdikort i busserne.

    Periodekort kan bruges til og med 31. maj 2017.

    I foråret 2016 er vi begyndt at sætte rejsekort-maskiner i 20-30 busser for at teste systemet. Vi startede med bybusserne i Svendborg og Nyborg, men testen er nu rullet ud til hele Fyn. I løbet af 2016 vil der gradvist komme rejsekort-billetmaskiner i resten af busserne

  • Hvorfor kan jeg ikke bruge mit rejsekort, når andre kan?

    Rejsekort Pilot-drift på hele Fyn

    Fra 1. september 2016 vil man som kunde hos FynBus kunne opleve, at enkelte kunder benytter rejsekort.

    Det skyldes, at FynBus er gået i gang med at afprøve rejsekortudstyret i busserne. Det er kun FynBus-medarbejdere og udvalgte kunder, der kan benytte rejsekort i pilot-drift perioden.

    Alle andre skal stadig benytte de nuværende produkter som fx KVIKkort eller Periodekort.

    Fra 15. januar 2017 vil det være muligt at bruge rejsekort i alle FynBus busser.

  • Hvorfor kommer FynBus først med i rejsekortet nu?

    FynBus har siden 2003 haft et velfungerende elektronisk billetsystem. Vi har ikke villet bruge penge på at gå med i rejsekort, så længe vi stadig havde et billetsystem der fungerede, og som vi stadig betalte af på.

    Vores billetsystem er dog ved at være forældet, så vi skal have et nyt – og rejsekort er det naturlige valg, da det allerede bruges i resten af Danmark.

  • Hvordan får jeg et rejsekort?

    Du bestiller et rejsekort på www.rejsekort.dk eller du kan købe et rejsekort hos et af salgsstederne. Her kan du finde salgsstederne:

    http://www.rejsekort.dk/koeb-rejsekort/salgssteder.aspx

    Husk at du skal medbringe NemID, hvis du skal have hjælp på et salgssted.

    Har du problemer med bestillinger af dit rejsekort via www.rejsekort.dk, kan du kontakte Rejsekort Kundercenter på telefon 7011 3333.

    Er du en aktiv FynBus-kunde* kan du bestille dit rejsekort via følgende link:

    www.fynbus.dk/kortkonvertering

    *Er du aktiv FynBus-kunde, og bestiller du et rejsekort personligt eller rejsekort flex i perioden 2. januar til 28. februar 2017 via FynBus.dk, tilbagefører FynBus de 50 kr. på dit rejsekort.

    En aktiv kunde er en kunde, der i perioden 1. september 2016 til 31. januar 2017 har bippet sit buskort 5 gange eller haft en betalt periode hos FynBus.

    Har du som aktiv FynBus-kunde problemer med bestillingen af dit rejsekort via www.fynbus.dk/kortkonvertering, kan du kontakte FynBus rejsekort hotline på telefon 7011 4445 (hverdage fra 13-21).

  • Hvordan får jeg et rejsekort, hvis jeg ikke er en aktiv FynBus-kunde?

    Er du ikke en aktiv FynBus-kunde, kan du bestille dit rejsekort via www.rejsekort.dk.

  • Hvad koster det at anskaffe sig et rejsekort?

    På nuværende tidspunkt er der tre forskellige typer af rejsekort:

    Rejsekort personligt: Koster 50 kr. i anskaffelse - herefter betaler du kun for dine rejser.*

    Rejsekort flex: Koster 50 kr. i anskaffelse - herefter betaler du kun for dine rejser.*

    Rejsekort anonymt: Koster 80 kr. i anskaffelse - herefter betaler du kun for dine rejser.

    *Er du aktiv FynBus-kunde, og bestiller du et rejsekort personligt eller rejsekort flex i perioden 2. januar til 28. februar 2017 via FynBus.dk, tilbagefører FynBus de 50 kr. på dit rejsekort.

    En aktiv kunde er en kunde, der i perioden 1. september 2016 til 31. januar 2017 har bippet sit buskort 5 gange eller haft en betalt periode hos FynBus.

    Er du aktiv FynBus-kunde kan du bestille dit rejsekort via følgende link:

    www.fynbus.dk/kortkonvertering

  • Hvor lang tid går der, fra jeg har bestilt mit rejsekort, til jeg modtager det?

    Hvis du køber dit rejsekort med betalingskort, bliver rejsekortet typisk produceret dagen efter det er bestilt og sendes herefter med posten. Det tager typisk 3-5 arbejdsdage fra du bestiller dit kort, til du modtager det. For nogle kundetyper samt for bestillinger foretaget uden betalingskort, går der dog 2 uger.

    Besøg www.rejsekort.dk for mere information.

  • Hvad gør jeg lige nu, hvis jeg har et rejsekort, og skal stige om til en bus på Fyn?

    Indtil rejsekort bliver gyldigt i de fynske busser, gælder det kun til tog på Fyn - derfor skal du købe en busbillet for at fortsætte rejsen med bus.

    Da det normalt er billigere med et kort, bør du overveje dette:

    Hvis du rejser hver dag, anbefaler vi, at du køber et periodekort til strækningen på Fyn.

    Rejser du ikke helt så ofte, anbefaler vi, at du anskaffer dig et KVIKkort.

  • Kan jeg stadig medtage børn under 12 år med et rejsekort?

    De nuværende rejseregler angående børn gælder stadig, når rejsekortet er indført på Fyn. Det betyder følgende:

    Hver betalende voksen/pensionist kan gratis medtage op til 2 børn under 12 år. Hvert betalende barn kan gratis medtage ét barn under 12 år

  • Hvad vil det koste at køre på rejsekort?

    Du kan finde prisen for din rejse på vores prisberegner:

    http://fynbus.dk/rkprisberegner

    Forudbetaling ved start af rejse:

    Voksen - Rejsekort personligt: 25 kr.

    Voksen - Rejsekort flex: 25 kr.

    Voksen - Rejsekort anonymt: 70 kr.

    Barn - Rejsekort personligt: 12.50 kr.

    Barn - Rejsekort flex: 12.50 kr.

    Barn - Rejsekort anonymt: 35 kr.

    Pensionist: 12.50 kr.

    Ung: 25 kr.

    Handicap: 12.50 kr.

    Cykel - Rejsekort personligt: 13 kr.

    Cykel - Rejsekort flex: 13 kr.

    Cykel - Rejsekort anonymt: 13 kr.

    Hund - Rejsekort personligt: 12.50 kr.

    Hund - Rejsekort flex: 12.50 kr.

    Hund - Rejsekort anonymt: 35 kr.

  • Kan jeg få pensionistrabat på rejsekort?

    ja, folkepensionister og førtidspensionister kan få pensionistrabat på rejsekort. Efterlønsmodtagere kan ikke få pensionistrabat.

    Pensionistrabatten gælder kun på produktet "Rejsekort Personligt - kundetype Pensionist", der kan bestilles her:

    http://www.rejsekort.dk/koeb-rejsekort/pensionist.aspx

  • Kan jeg stadig få et periodekort, når FynBus skifter til rejsekort?

    Ja, du kan selvfølgelig stadig få et periodekort hos FynBus, hvor du kan rejse på en fast strækning til en fast pris.

    FynBus fortsætter med det nuværende periodekort lidt endnu. Vi forventer, at kunne tilbyde et rejsekort periodekort fra d. 15. marts 2017.

  • Hvordan vil jeg kunne betale, hvis jeg ikke har et rejsekort?

    Når rejsekort er indført på Fyn, erstatter det alle nuværende elektroniske produkter.

    Du vil også kunne få rejsekort som periodekort.

    Når rejsekort er indført, kan du stadig købe enkeltbilletter via din smartphone, via sms, eller ved at betale kontant i bussen.

    Enkeltbilletter vil dog ligesom i dag være den dyreste måde at rejse på, så det kan godt betale sig at bestille et rejsekort.

  • KVIKkort - hvad sker der med det?

    14. januar 2017 er sidste dag, hvor det er muligt at bestille et KVIKkort. Det vil være muligt at bruge KVIKkort i busserne til og med 31. marts 2017.

    Fra 1. april 2017 findes KVIKkortet ikke længere som produkt og er erstattet af rejsekort. Det gælder både almindelige KVIKkort og Børne KVIKkort.

    Har du i dag et KVIKkort hos FynBus, vil vi sørge for at informere dig omkring overgangen til rejsekort via mail. Vi vil anbefale dig at skifte til et rejsekort personligt eller rejsekort flex.

    Skulle du være uheldig at miste dit KVIKkort efter d. 15. januar, er det ikke muligt at få et nyt. Du skal i stedet bestille et rejsekort. Du kan selvfølgelig stadig spærre dit KVIKkort via www.kortsalg.dk.

  • Skal jeg selv afmelde mit KVIKkort?

    Nej, det er ikke nødvendigt.

    Alle KVIKkort stopper med at virke d. 1. april 2017.

    Husk, at du betaler ikke noget abonnement på et KVIKkort. Du betaler kun for de ture, du har kørt på dit KVIKkort.

  • Har du glemt at checke-ud på dit rejsekort?

    Hvis du har glemt at checke-ud på dit rejsekort, kan du indmelde et check-ud efterfølgende - dog senest 5 dage efter hændelsen. Du har to muligheder for at indmelde dit glemte check-ud.

    • Du kan indmelde dit glemte check-ud via www.checkud.rejsekort.dk. Du skal bruge NEM-id til at logge-ind.
    • Du kan indmelde dit glemte check-ud via appen "Check Udvej", der findes til android og iPhone.

    Check Udvej appen til Android kan downloades her:

    Check Udvej appen til iPhone kan downloades her:

  • Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan komme til at checke ud?

    Hvis rejsekortudstyret er i stykker, og du ikke kan komme til at checke ud med dit rejsekort, kan du gøre følgende:

    Du kan foretage check ud via appen ”Check Udvej” eller via rejsekortets hjemmeside. Det skal ske inden 5 dage fra foretaget rejse.

    Eller…

    Kontakt Rejsekort Kundecenter på tlf. 70 11 33 33.

    Læs mere på: http://www.rejsekort.dk/check-udvej

  • Turkort - hvad sker der med det?

    14. januar 2017 er sidste dag, hvor det er muligt at fylde et Turkort op. Det vil være muligt at bruge Turkort i busserne til og med 31. marts 2017.

    Fra 1. april 2017 findes Turkortet ikke længere som produkt og er erstattet af rejsekort.

    FynBus anbefaler nuværende Turkort kunder at skifte til et rejsekort personligt eller rejsekort flex. Begge produkter kræver, at man registrerer sig med sit cpr-nummer. Det er også muligt at købe et rejsekort anonymt, hvor det ikke er nødvendigt at registrere sit cpr-nummer.

    FynBus anbefaler ikke rejsekort anonymt, da det ikke er muligt at opnå samme gode rabatter på dette produkt som med et rejsekort personligt eller rejsekort flex.

    Frem til og med 31. marts 2020 er det muligt at få tilbagebetalt depositum for ens Turkort.

    Restbeløb på Turkort tilbagebetales til og med 14. januar 2018. Tilbagebetalingen sker igennem FynBus kundecentre eller via denne blanket, som sendes til FynBus, Dannebrogsgade 10, 5000 Odense C.

    Hvis du i dag rejser på turkort, men ikke har en mail-adresse, kan du stadig få refunderet de 50 kroner, som det koster at få et rejsekort, via denne side.

    Mister du dit Turkort efter d. 14. januar 2017, er det ikke muligt at få et nyt. Du skal i stedet bestille et rejsekort.

  • Storkunde-KVIKkort - hvad sker der med det?

    14. januar 2017 er sidste dag, hvor det er muligt at bestille et Storkunde-KVIKkort. Det vil være muligt at bruge Storkunde-KVIKkort i busserne til og med 31. marts 2017.

    Fra 1. april 2017 findes Storkunde-KVIKkort ikke længere som produkt og er erstattet af rejsekort.

    FynBus anbefaler nuværende Storkunde-KVIKkort kunder at skifte til Rejsekort Erhverv.

    FynBus vil i løbet af de første måneder af 2017 hjælpe Storkunde-KVIKkort kunder over på Rejsekort Erhverv.

  • Værdikort - hvad sker der med det?

    15. februar 2017 er sidste dag, hvor det er muligt at fylde penge på et Værdikort. Det vil være muligt at bruge Værdikort i busserne til og med 31. marts 2017.

    Fra 1. april 2017 findes Værdikortet ikke længere som produkt og er erstattet af rejsekort.

    FynBus anbefaler nuværende Værdikort kunder at skifte til et rejsekort personligt eller rejsekort flex. Begge produkter kræver, at man registrerer sig med sit cpr-nummer. Det er også muligt at købe et rejsekort anonymt, hvor det ikke er nødvendigt at registrere sit cpr-nummer.

    FynBus anbefaler ikke rejsekort anonymt, da det ikke er muligt at opnå samme gode rabatter på dette produkt som med et rejsekort personligt eller rejsekort flex.

    Frem til og med 31. marts 2020 er det muligt at få tilbagebetalt depositum for Værdikort samt eventuelt restbeløb på kortet. Det kan du i et af vores kundecentre eller via denne blanket, som sendes til FynBus, Dannebrogsgade 10, 5000 Odense C.

    Hvis du i dag rejser på Værdikort, men ikke har en mail-adresse, kan du stadig få refunderet de 50 kroner, som det koster at få et rejsekort, via denne side.

    Mister du dit Værdikort efter d. 14. januar, er det ikke muligt at få et nyt. Du skal i stedet bestille et rejsekort.

  • Skolekort - hvad sker der med det?

    Skolekortet bliver erstattet af et rejsekort fastprisprodukt. Skolerne vil, som i dag, kunne bestille for et helt skoleår på én gang.

    Overgangen til Skolekort på rejsekort vil ske i løbet af foråret 2017 med virkning fra skoleåret 2017/2018.

  • Ungdomskort - hvad sker der med det?

    Vi forventer, at du kan beholde dit nuværende Ungdomskort frem til august, hvor det nye skoleår starter. Derefter regner vi med at tilbyde Ungdomskort på rejsekort-systemet, dvs. at du får et nyt plastikkort. Vi opdaterer med mere info, når de nærmere detaljer er på plads.

  • Periodekort - hvad sker der med det?

    Den sidste dag, hvor det er muligt at købe en periode på 30 dage, er den 2. maj 2017. Det vil sige, at perioden løber til og med 31. maj 2017.

    FynBus forventer, at det bliver muligt at bestille et periodekort i rejsekort regi fra d. 15. marts 2017.

    Fra 1. juni 2017 findes det nuværende periodekort ikke længere. Periodekortet erstattes af et rejsekort fastprisprodukt.

    Der bliver udbudt to varianter af rejsekort fastprisproduktet:

    • Ét fastprisprodukt, hvor kunden betaler for strækningen mellem A og B.
    • Ét kombikort, hvor kunden både betaler for en fast strækning mellem A og B, og har muligheden for at rejse udenfor denne strækning ved at betale særskilt for disse ture.

    Har du i dag et periodekort, kontakter FynBus dig via mail angående overgangen til rejsekort.

    Fra 15. januar 2017 er det ikke længere muligt at lave et weekend-tilkøb på et periodekort.

  • Odense Kort- hvad sker der med det?

    Den sidste dag, hvor det er muligt at købe en periode på 30 dage, er den 2. marts 2017. Det vil sige, at perioden løber til og med 31. marts 2017.

    Fra 1. april 2017 findes det nuværende Odense Kort ikke længere. Odense Kortet erstattes af et rejsekort fastprisprodukt.

    Der bliver udbudt to varianter af rejsekort fastprisproduktet:

    • Ét fastprisprodukt, hvor kunden betaler for strækningen mellem A og B.
    • Ét kombikort, hvor kunden både betaler for en fast strækning mellem A og B, og har muligheden for at rejse udenfor denne strækning

    Har du i dag et Odense Kort, kontakter FynBus dig via mail angående overgangen til rejsekort.

  • Erhvervskort - hvad sker der med det?

    1. oktober 2016 fornyes Erhvervskortet sidste gang med udløb 31. marts 2017.

    Har du et Erhvervskort hos FynBus, vil du inden længe modtage en mail med besked om, at dit Erhvervskort er blevet forlænget til og med 31. marts 2017.

    Fra 1. april 2017 findes Erhvervskortet ikke længere som produkt. Erhvervskortet bliver erstattet af et rejsekort fastprisprodukt.

    Der bliver udbudt to varianter af rejsekort fastprisproduktet:

    • Ét fastprisprodukt, hvor kunden betaler for strækningen mellem A og B.
    • Ét kombikort, hvor kunden både betaler for en fast strækning mellem A og B, og har muligheden for at rejse udenfor denne strækning ved at betale særskilt for disse ture.

    Har du i dag et Erhvervskort, kontakter FynBus dig via mail angående overgangen til rejsekort.

  • 10+2-ordningen - hvad sker der med den?

    I dag kan kunder, der tilmelder sig FynBus’ 10+2-ordning, få 2 betalingsfrie måneder på deres periodekort, hvis de har betalt uafbrudt i 10 måneder via betalingsservice.

    Rejsekort kan ikke betales via betalingsservice. Derfor bliver det ikke muligt at tilbyde 10+2-ordningen på rejsekortet.

    10+2-ordningen bliver lukket ned 31. maj 2017.

    Tilmelding for nye kunder kan ske senest 31. oktober 2016, hvor en kunde kan nå at betale for 6 måneder. Alt efter hvor mange måneder du har betalt for dit periodekort, når vi når maj 2017, vil din optjente rabat blive udbetalt til din nem-konto i juni 2017.

    Periodekort-kunder på 10+2-ordningen anbefales at vælge et rejsekort fastprisprodukt.

    Der bliver udbudt to varianter af rejsekort fastprisproduktet:

    • Ét fastprisprodukt, hvor kunden betaler for strækningen mellem A og B.
    • Ét kombikort, hvor kunden både betaler for en fast strækning mellem A og B, og har muligheden for at rejse udenfor denne strækning ved at betale særskilt for disse ture.

    Har du i dag en 10+2-ordning, kontakter FynBus dig via mail angående overgangen til rejsekort.

  • Kan jeg stadig køre i hele Odense for 10 kroner?

    Odenses By- og Kulturforvaltning besluttede i 2016, at den særlige Odense-rabat, der har gjort det muligt for Odense-borgere at køre i hele Odense for 10 kroner på et KVIKkort eller Værdikort afskaffes pr. 15. januar 2017 i forbindelse med FynBus takstskifte.

    Det betyder, at Odense-borgerne nu kommer til at betale det samme som resten af Fynboerne, når de benytter busserne i Odense.

    Du finder taksterne for 2017 her:

    https://www.fynbus.dk/filarkiv/Find%20den%20rigtige%20billet/Takstfolder_januar2017_WEB.pdf

  • Fandt du ikke, hvad du ledte efter?

    Fandt du ikke, hvad du ledte efter? - så tøv endelig ikke med at skrive til os :)

    Skriv dit spørgsmål til rejsekort@fynbus.dk, så vender vi tilbage hurtigst muligt.

    Du kan også ringe til vores Rejsekort Hotline på hverdage fra 13.00-21.00.

    Du fanger os på telefonnumemr 7011 4445.

FynBus på Facebook


Har du brug for hjælp, kan du også finde os på Facebook.

Vi svarer på spørgsmål, og du kan få trafikinformation og nyheder.

Kundeservice på telefonen


Hvis der er noget, du ikke kan finde svar på, så er du velkommen til at ringe til os.

6311 2200

Skriv til os


Har du ris, ros eller noget, du gerne vil have svar på?

Så skriv endelig til os.

Ris og ros